fredag 6 februari 2009

Arbete för porter

Igår jobbade min kvinna kväll och det var då väl inplanerat att jag skulle ta mig en kort promenad till Bishops Arms vid centralstationen, vilket jag iofs gjorde men innan dess besökte jag Lunds "Pub Vildanden" igen då en god gammal vän nyligen flyttat till Lund och föreslog ett par öl och lite skitsnack. På Vildanden drack jag klassikern "Rodenbach Grand Cru" som alltid, alltid är fantastiskt förfriskande, komplex och karaktärsfull. Även min inte så värst öl-insatta vän gillade Rodenbach och tyckte att det smakade som saft typ.. Hursomhelst väldigt roligt att en nybörjare kunde ta till sig en öl med så pass o-ölig karaktär, eller var det kanske just det som var grejen.


Efter den flamländska rödölen provade jag Dieu du Ciel's IPA "Corne du Diable" som Dempa nyligen skrivit positivt om vilket inspirerade mig till ett köp. Ett öl som jag har sett både här och där men alltid, av någon konstig anledning inte provat förens nu. Jag tyckte tyvärr inte ölet var klockrent, det var gott men lite för tunt och karaktärsfull på ett negativt sätt. Den generöst beska eftersmaken var det inget fel på dock och jag kan mycket väl tänka mig att dricka ölet igen förutsatt att det inte tävlar mot bättre IPA på hyllorna.


Efter de här två ölen nöjde vi oss och vandrade raskt tillbaka mot Lunds centralstation i ett duggregn som sådär roande och retsamt snabbt eskalerade till "ett jävla ösregn". Jag sa snabbt adjö och dök in i ett Öresundståg där jag, eftersom det var "lite fullt på Malmö central" fick sitta i 40 minuter istället för 10. Aja, inget vad gäller SJ förvånar mig längre. I tågets stilla tystnad utanför Malmö kom jag efter random funderande på att jag på Svenska Ölfrämjandets forum läst att det skulle dyka upp ett fat av Ocean bryggeriets "fat-lagrade Järntorgets arbetarporter" på Bishops i Malmö relativt snart. För en stund tänkte jag att jag kanske råkat missa det men ville inte i kombination med SJ och ösregn tänka så negativa tankar med risk för självmord, så jag bestämde mig istället för att helt enkelt titta inom Bishops och fråga personalen.

Blöt som en hund fann jag mig själv i nästa stund stående framför fatölen på Bishops och med det vältränade, snabbt svepande ögat registrerade jag att det inte fanns något speciellt just nu, eller vänta! Längst borta till höger skådar jag Flying Dog's "Double Dog", en dubbel IPA eller "dubbel pale ale" på 11,2%, 85 IBU och 292 kalorier som jag inte tidigare har provat på fat, en dubbel IPA/PA som, trots att den inte känns jätte humleaggressiv (relativt balanserad) är riktigt god och något jag gärna dricker när jag ser en flaska ute på krogen, hmm. Jag blir som vanligt vänligt bemött av den långe grabben bakom disken och efter bara några sekunders småsnack har vi en "Double Dog" på G, uops. Samtidigt som bartendern långsamt försöker få så mycket öl i glaset som möjligt så mumlar han utan att jag hinner fråga "imorgon åker den där portern på, den va riktigt go mummel mummel, fatlagrad, mummel mummel".


Jaha, då sitter man där med en härlig, välbalanserad och smakrik dubbel IPA framför sig och fredagskvällen är inplanerad. Bishops och Ocean Bryggeriets fat-lagrade arbetarporter. Jag antar att jag får skjuta upp mina inplanerade "vita dagar" tills på lördag. Det är väll ok att göra så för att få dricka arbetarportern? (jag vill höra alla ölnördars samtycke här tack!) Skämt åsido så blir för övrigt denna fredag en enda lång smärta i rumpan, det vankas flyttning. Inte bara "en vanlig flytt" utan tömmandet av fem stycken källarförråd! Utöver det så måste jag åka tåg i en och en halv timme för att ta mig till förråden.. Nåja, jag ska inte gnälla, det är klart man ställer upp, och efter en lång dags arbete förtjänar man väll inget mindre än en "arbetarporter".

8 kommentarer:

Tomas sa...

Jo, Järntorgets Arbetarporter på cask har ju premiär på Maltepuben ikväll.

Tomas sa...

Och vilket bättre sätt att fira en vit period än med en god öl?

Niggze sa...

Funderar nästan på att dra dit bara för att prova den ikväll :)

Victor sa...

De vita veckorna vätar på dig. Det gör, med stor sannolikhet, inte ett fat med arbetarportern! =)

Alex sa...

Jag som i naivitet trodde att Järntorgets arbetarporter endast serverades på just Järntorget... Ha! Missade den fatlagrade, men har själv hört blandade omdömen, varav det mest konkreta var "Den vanliga är bättre".

andersand sa...

Pjuh, då var det över, världens tyngsta flytt och ett, kanske inte så tungt öl på det. Tyckte arbetarportern var okej men inte mycket mer än så tyvärr. Ville inte gå in på en djupare analys dock då både huvudet och kroppen är trött + att hela Bishops var smackfullt med fulla 30+'are. Blä, blev en snabb öl sen snabbt hem igen.. Får se om jag hinner prova ett glas till, då i bättre tillstånd. Roligt att smaka det var det hursomhelst och det är roligt att se öl med lite mer balls ifrån Sverige och, ifrån Ocean bryggeriet.

dempa sa...

Flytta är bland det tråkigaste som finns. Man är definitivt värd en eller tre öl efter det.

Double Dog'en tycker jag inte känns som en "typisk" DIPA, utan nästan drar mer åt Barleywinehållet. Eller jag vet inte. Nu var det ett tag sedan jag drack en. Har en kvar hemma, men får snart 2 nya via privatimport.
Jag får se hur jag uppfattar den nästa gång.
Vad kostade den på Bishop's? 44.10kr via privatimport.

andersand sa...

Javisst lutar den lite åt "barleywine hållet". Den serverades väl kyld på bishops dock vilket gjorde den mer uppfriskande och parfymerad i karaktären. Kostade 85kr för 30cl, kan väll tycka det är lite i överkant när det kommer från fat (jag har köpt 35cl flaska för 79kr innan) men det var ändå kul att testa, lite lenare och samtidigt mer uppfriskande än vad jag mindes.