onsdag 7 januari 2009

Vem försökte jag lura?


Ja? vid sådär ett tiden idag insåg jag att jag redan hade gjort en del sysslor och måstet att studera kunde utföras på resande fot. Självklart resande till Köpenhamn för att kunna inhandla Mikkellers nya "Beer Geek Brunch Weasel". Resan till Köpenhamn gick ofantligt fort och bara fem minuter ifrån Ölbutikken slår det mig, jag har inte mitt bankkort med mig! Världen stannar upp och jag tullar mig själv i total panik. Inte hade jag stoppat metall korthållaren någon annan stans än vanligt, den låg hemma, på samma plats som det alltid ligger. Självklart gick jag igenom hela datorväskan också innan jag särade på plånboken vetandes att det skulle ligga någon dansk peng. Jag bad till något och fann, 350DK! Mer än vad jag trodde i alla fall. I all stress så gjorde jag en snabb huvudräkning, 3 Beer Geek Brunch Weasel, 1 Pannepot Reserva och nått annat för en femtilapp.. Både glad och ledsen gick jag in i "Ölbutikken" och inhandlade ovanstående samt en Boon Gueuze Mariage Parfait, Pjuh..

Nu sitter jag och.. Gissa vad, dricker Beer Geek Brunch Weasel och känner att allt är lugnt, "det ordnar sig". Det var med relativt höga förväntningar som jag slog upp halva flaskan i en konjakskupa..


Den mörkbruna strålen förvandlas snabbt till en natt-svart tjock vätska under ett enormt fräsande, relativt mörkbrunt skum som med tiden förvandlas till en ljusare ring med lite tunna, gråa rester i mitten. Liknar ett spindelväv. Det lämnas inga nämnvärda rester på glasets kanter men det är ok, vi snackar en nästan 11%'ig imperial stout. Aromen för direkt tankarna till "Beer Geek Breakfast" men betydligt mörkare, mer instängt och inte lika uppfriskande. Inget av det i negativ benämning dock. Kaffe har vi här, massor av det tillsammans med tydlig humle, mörk chocklad, kola, nötter och lite alkohol på ett positivt, respektingivande sätt. Flickvännen frågade mig där jag nördigt stod och sniffade "luktar det nån bajs då?" Nee det tror jag inte, om det är såhär vessel skit luktar så vill jag ha en hemma, istället för hund, då hade jag varit jävligt kvick med bajspåsarna. Hursomhelst, kroppen är silkeslen utan störande kolsyra, smaken är påträngande stor med massvis med kaffe, stor bitterhet med allt det ovannämnda, bra balans mellan sötman och beskan här. Ölet avslutar med en explosion av rostade och lätt brända smaker, en hel del humle och alkohol men det dansar precis på gränsen och blir aldrig för mycket. I det stora hela är eftersmaken humlerik med mycket mörk chocklad och retsamma torra kaffetoner. Ska jag nämna något negativt med ölet så ska det vara att jag kunde haft en något mer tillfredsställande och komplex eftersmak, det händer inte jätte mycket "efter" vilket lite för snabbt tvingar till en ny munfull. Överlag ett skit gott (hah, hah..) öl, inte det bästa jag har smakat men väldigt, väldigt gott.

Det var värt resan.. Skål!

6 kommentarer:

Victor sa...

Haha, det är rätt! Studier har dessutom en förmåga att vänta på en tills man gör dem. Öl å andra sidan kan ju ta slut väldigt snabbt. Helt klart rätt av dig att åka!
(Btw kollade upp din musikproduktion lite grann. Låter trevligt! Nu är jag fruktansvärt dålig på mer experimentiell elektronisk musik (jag är rätt kass på den mesta elektroniska musiken om sanningen skall fram) men jag tänkte ganska snabbt på Joseph Nothing. Lyssnat nått på den snubben?)

Gyllenbock sa...

Vilken tur att det ordnade upp sig rätt väl trots allt. Verkligen inte kul att inse att man glömt kortet hemma.

andersand sa...

Aa, tenta på måndag, men det ordnar sig + man behöver något att belöna sig med när man pluggar tråk skit som programmering. Jag har hört talas om Joseph Nothing men inte lyssnat förens nu och någon liten liknelse kan jag kanske se. Jag är väldigt dålig på att utforska ny musik, får bättra mig där.. Hur hittade du min musik?

Gyllenbock: ja det var tur att jag hade några lappar på mig, planerade väl att handla för kanske det dubbla iaf men men, kontot är gladare än jag och man får ju sprida glädjen så..

dempa sa...

Shit vilken tur att resan inte blev förgäves. Jag har ALDRIG kontanter på mig. Vilket påminner mig att jag borde se till att skaffa 300 till Weine som jag ska träffa senare idag..

Victor sa...

För att göra en lång historia kort (nåväl, så jäkla lång är den inte trots allt) hittade jag din musik via länken på din iglaset-sida! Dricks det något ikväll?

andersand sa...

Aha, såklart.. Har delat en "Aecht Schchchclenkerla" rauchbier med svärmor (alltid kul att bjuda folk på det ölet med tanke på de blandade reaktionerna), hon gillade det faktiskt trots att hon är vegg människa hah. Det lutar åt att vagga sig till sömns med en flarra Yeti nu.. Du dricker double bastard misstänker jag?