fredag 16 januari 2009

Två amerikanska vänner att lita på

Igår kväll smög det ner ett par öl som har betytt mycket för mig i mitt snabbt utvecklande öldrickande. En "Sierra Nevada Pale Ale" ifrån just Sierra Nevada samt en "Red Seal Ale" ifrån North Coast Brewing Co. Båda är två lättare amerikanare som inte sticker ut värst i dags läget då de flesta, inklusive mig själv är helt humlebedövade efter alla 100+ IBU'are. Hursomhelst så var det de här två ölen med sina väldigt olika men ändå typiskt amerikanska, lättsamma och inbjudande smak profiler jag hade att vända mig till i början av mitt amerikanska öl utforskande.


De två ölen drack jag ganska långt innan jag någonsin förstod vad de var eller vad öl var för den delen och de slank då förbi ganska obemärkt. Det var först efter jag druckit några av mina första riktigt vähumlade IPA på diverse pubar som jag, när jag senare återvände till de ovannämnda kände igen den härliga humle karaktären och den söta karamell smaken. Systembolaget hade inte då (och har inte nu för den delen) någon riktigt bra, stiltypisk IPA I sitt sortiment så det blev de här två ölen som jag konstant återvände till för att komma så nära stilen amerikansk IPA som möjligt. Båda ölen är givetvis ganska långt ifrån så humlade som många av deras storebröder men de gick ner ofta och lätt och min kärlek var på så sätt evig.

Sierra Nevadas pale ale ligger på 5,6%, 37 IBU och innehåller 175 kalorier. Det är en otroligt lätt men samtidigt smakrik och uppfriskande ale som enligt mig alltid smakar riktigt gott. Det är inte komplicerat utan helt enkelt (om det nu verkligen är så enkelt) väldigt drickbart och väldigt gott. Kostar 23 spänn på bolaget, ni har säkert alla druckit den men glöm inte att den finns!


North coast "Red seal ale" är en amber ale på 5,5% och 42IBU, den är sötare och något mer udda än SN's pale ale men även denna väldigt lättdrucken och perfekt för att "bara sitta och dricka" utan att överanalysera. Servera den relativt väl kyld (men inte iskall) i en vanlig amerikansk "shaker", luta dig tillbaka och titta på en fotbollsmatch (eller vad du nu tittar på, MTV's sweet 16 funkar bäst för mig.) Den röde sälen kostar en sketen tjuga vilket är några kronor mindre än de flesta vettiga ölen i systembolagets vanligare sortiment.


Hade solsken haft en smak vore den sannerligen som "Sierra Nevada Pale Ale", det är så ljust, friskt ,smakrikt och fullt av liv. "Red Seal Ale" smakar mer och ser mer ut som en solnedgång och vem hamnar inte i trans av en riktigt vacker solnedgång? Det här är två öl som, trots att jag har druckit dem hundratals gånger kommer dricka hundratals till. Som sagt, glöm inte att de finns bara för att de är under 50IBU och finns på ett systembolag nära dig.

7 kommentarer:

Rekan sa...

Tillhör mina favortitöl också. Särskilt när man vill ha nåt gott amerikanskt, men inte extremt.

bark sa...

Bra grejer båda två. Framför allt Red Seal till en grillad köttbit är nästan alltid helrätt. Mums.

Gyllenbock sa...

Gillar bägge två, Red Seal är verkligen prisvärd.

Sierra Nevada Pale Ale är nog det första ölet från USA som verkligen gjorde att jag insåg att amerikansk öl kan vara mycket god. Faktiskt en legend i min lilla värd.

David L sa...

Två riktigt goda öl. Jag och Fredrik hade tänkt köra en blindprovning med de här två + Liberty Ale någon gång framöver. Nu är visserligen Red Seal bärstensfärgad till skillnad från de andra, men det ska nog funka ändå - har ändå alltid sett den som en "american pale ale". Som jag minns det är Liberty också riktigt bra, om än snäppet sämre än dessa SNPA och RSA. Väldigt bra, lätta öl som passar främst på sommaren ute i solen!

Weine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Weine sa...

Sierra Nevada Pale Ale är ett mycket trevligt öl och det var där mitt ölintresse började.

Victor sa...

Klart prisvärda och goda öl som jag faktiskt inte köpt på ett tag nu... kanske får bli ett systemetbesök imorgon ändå. Stammis, jag?!