lördag 3 januari 2009

Tröls igen och lite Old Viscosity

Igår kväll blev det ännu ett besök på "Nya Tröls" här i Malmö. Denna gången vandrade jag och min wuuman dit för att testa deras burgare (det var framförallt jag som pushade för det, har varit obehagligt sugen på en ordentlig pub burgare den senaste veckan.) Självklart planerades det att dricka någon god öl också. Medan vi väntade på maten så smuttade vi en Rogue "dry hopped St. Rogue red ale" som jag fann väldigt intetsägande. Snygg röd färg och inbjudande amerikansk humle arom men där var det slut på det roliga. Överlag var det blaskigt och ganska trist.


Efter ganska lång väntan kom våra burgare tillslut, flickvännen käkade en "vanlig" och jag en "Tex variant". Det är inte lönt att gnälla på små saker när man bara pröjsat en hundring per burgare men jag kan säga som så att det var tur att flickvännen inte käkade upp sina pommes annars hade jag nog inte blivit mätt. Överlag var burgaren god dock, fetaost kräm is "the shit" och med extra guacamole vid sidan om hade man något extra att slemma till det hela med. Ska man vara petig så hade de kunnat höja priset lite och vara allmänt mer generösa med tillbehören dock. Nästa gång jag går dit får jag prova någon av deras mer ordentliga rätter. Sen efter maten ville jag ju ha något riktigt gott att dricka så jag beställde mig en Rasputin (north coast då..) och fick välja om jag ville ha den kylskåps kall eller vid rumstemperatur vilket jag antar var bra, jobbig som jag är så frågade jag om de inte hade en "källare sval" men det hade de såklart inte så jag valde en från kylen med syften att sitta och ruva på den en stund innan intag (jag har svårt för alldeles för varma öl.)

Efter Rasputin så stack vi faktiskt hem, det var något för livligt där denna lördagskväll, musiken var nästan för blandat och lite för energisk för att sitta och "njuta" till. Folk kom och gick och det började bli trängre och trängre vilket jag antar att vi skulle varit beredda på en lördag. Hursomhelst, bra priser gör att jag kommer dra till Tröls fler gånger, Rasputin gick på 80kr vilket jag tycker är ett jävligt bra pub pris för en amerikansk imperial stout.


Efter att ha halkat hem till fots i kylan bestämde vi oss för att se någon film, vår brist på fantasi ledde oss till första Star Wars rullen, "4'an". Tycker det är lika kul att höra Mark Hamills mesiga tonårs stämband vibrera var gång och man ska inte klaga på Ben Burts ljudarbete med filmen, helt oslagbart. Till filmen beslöt jag att sluka min "Old Viscosity". En "någon form av ale" ifrån Port brewing som jag sett fram emot att smaka på ett tag nu. Följande antecknades..


Färgen är mörk mörk brun, näst intill svart med ett litet ljusbrunt skum. Aromen är väldigt "brun" om man kan säga så. Lätt choklad och lätt bourbon blandat med frisk humle och en del alkohol. Kroppen är medelfyllig, söt med mycket smak av det nämnda ovan samt många, ganska komplexa underliggande lager av smak. Väldigt trevligt faktiskt. Ölet avslutar med en ordentlig alkoholsmäll som funkar bra med bourbon lagringen (som för övrigt inte är överdrivet tydlig) samt en del spretig humle som livar upp det hela. Eftersmaken har en del rostad malt, mycket torr humle och en lätt karamell sötma. Gott men såklart lite avigt. Något svår att ta till sig och lite för lättdrucken för stilen (vad stilen nu är?) Det är både friskt och "mörkt" samtidigt vilket alltid känns lite avigt, men ner går det och det nästan för snabbt då eftersmaken inte är jätte tillfredsställande. Ingen öl jag hade betalat höga danska kronor för igen men jag hade köpt det från och till om jag hade haft lätt tillgängliga flaskor för en något mindre penning. Skulle även hemskt gärna vilja prova "Older Viscosity" vilket jag faktiskt är villig att betala en större penning för.

Ikväll vet jag inte om det blir någon bira, jag sneglar på Pannepot Reserva och den sneglar mot mig men flaskan känns otroligt stor. Min dam är i och för sig älskare av just belgisk öl så jag kanske kan få lite hjälp i detta fallet.

13 kommentarer:

Victor sa...

Låter som ett trevligt ställe Tröls! Hur ser annars utbudet för schysta ölställen ut i Malmö?
Efter Goose Islands Bourbon County Stout måste jag säga att det uppkommit ett visst behov av mer bourbonfatslagrad öl! Vad fick du ge för flaskan? Här i Göteborg lockar mest, i bourbonfatslagringsväg, att få ett smakprov på Oceans Arbetarporter lagrad på Jack Danielsfat.
BTW#1. Perfekta pairingen till Star Wars torde ju annars vara New Englands Imperial Stout Trooper - den hade varit kul att testa!
BTW#2. Vill du ha hjälp att dricka upp din Pannepot Reserva så är det bara att höra av dig - jag tar första bästa tåg!

andersand sa...

I Malmö är det tyvärr ganska dåligt med vettiga ölställen, inga hardcore ställen som OT eller Akkurat tex (men vi har å andra sidan kph.) Runt 80dk kostade Viscosity men bourbonen var väldigt långt ifrån lika närvarande som i Goose Islands, låångt ifrån. Arbetar porter har jag läst om och den verkar onekligen intressant, blir jävligt packade arbetare dock.

Haha rolig öl, ska försöka få tag på den i New York eller Maine området i Mars.

Du missade den, sippar pannepot reserva just nu! (till star wars V.. känns helt fel, kan inte koncentrera mig på annat än det underbara ölet..) Du får komma förbi på annan rolig öl nån gång, fast det roliga lagret börjar ta slut nu, bara tråkiga lagrinsobjekt kvar hah.

Tomas sa...

De bästa ölställena i Malmö är i bokstavsordning Bishop's Arms, Brogatan, Nya Tröls och Svea Bar o Bistro. På samtliga dessa ställen kan man hitta intressanta saker, även om de inte kan konkurrera med Akkurat eller OT.

Sen finns där ett antal som också har hyfsat utbud, som Bullen, Paddy's, Pickwick och Tempo.

Om man riktar blicken norrut, så finns där ju också Vildanden Pub & Pizzeria i Lund.

andersand sa...

Jag har inte varit på Svea på ca en månad men om det inte har ändrat riktning så har det tyvärr gått från riktigt bra till betydligt sämre.. Förra vintern var det ett av mina favorit ställen dock. Brogatan har jag bara varit på ett par gånger men blev inte värst imponerad av varken utbudet eller service, stämning etc. Bishops är alltid "ok" och de resterande engelsk liknande afterwork pubarna skulle jag behöva vara riktigt desperat för att utsätta mig för.. Vildanden är dock ett häftigt, otippat mecka, man borde "orka" ta sig dit oftare.

Tomas sa...

Som du säger så var Svea bättre förra vintern, då Daniel som var restaurangchef då hade mer eller mindre fria tyglar att göra vad han ville med ölutbudet. Tyvärr så fick han under våren mer och mer restriktioner, vilket till slut resulterade i att han sa upp sig. Hans ersättare är en kille som heter Ola och som också har ett ölintresse, så förhoppningen finns att han kan göra något med utbudet.

Vad gäller Nya Tröls, så åker förresten Jessica till USA nu i veckan, och ska bland annat besöka både Denver och Californien. Naturligtvis finns där ett antal bryggeribesök inplanerade, så vi får väl se vad resultatet blir av det.

andersand sa...

Ja jag besökte Svea i somras och Daniel berättade då situationen och lät ganska bitter. I den stressiga sommarkvällen gick han förbi mig och sa lite bittert "här sitter du och dricker porter medan i andra hörnet dricks det redbull och vodka" hah, jag saknar hans service.

Spännande och väldigt roligt att Tröls har ölintresset, har en känsla av att det kommer växa till ett prima ölställe med tiden.

Fredrik sa...

Star Wars också nu "snackar" vi "gott snack" låter som en lyckad kväll, fast jag tyckte att burgarna var stora sist gång jag var på tröls men men det kanske är olika.

/F

Fredrik sa...

På tal om öl till SW så borde Haandbryggeriet Dark Force funka bra också (den är god).

/F

dempa sa...

Undrar om inte the Rover skulle vinna guld i "SM i Hamburgare" alltså. Jag har aldrig ätit någon godare, och i princip alla jag tagit med dit och hypat burgaren för innan, har instämt med att det var den bästa de ätit.

Vad är så bra med den?
Tja, typ hembakt bröd med "nötter" på, sen är själva köttet alldeles lagom stekt så det blir sådär saftigt, sen har de nog öl i burgaren med. Lägg till bacon, och västerbottenost, samt en grym senapsdressing mellan underdelen och burgaren.
Ner med en lång "tandpetare" för att hålla ihop den, sen en fefferoni som garnering. Hemgjorda potatisklyftor med coleslaw till. Du går INTE hungrig därifrån. Och är du orolig kan du beställa en dubbel (kostar inte mkt mer), eller varför inte en trippel eller ETT KILO burgare!

andersand sa...

Jag har aldrig blivit färdig till att testa något ifrån Haandbryggeriet. Har sett deras öl lite här och där men av någon anledning aldrig slagit till..

Låter som att Göteborg ska få en visit efter New York och (förhoppningsvis) Belgien resor nu i vår. Ett kilo kött sitter ju aldrig fel...

Weine sa...

Burgaren som Dempa hänvisar till som innehåller ett kilo kött kallades Dantes inferno och alla som lyckades få i sig den blev fotade och utlagda på Rovers hemsida.

Tyvärr så serverar de inte den förtillfället, se taget citat från deras hemsida nedan. Sorry Anders du får nöja dig med en trippel.

"Förtillfället serverar vi inte Dantes inferno då det tar för mycket tid och plats i köket och kockarna har hotat med myteri och djävluskap om jag inte stoppar den under obestämd tid!

Sorry!"

dempa sa...

Det är nog sundast att de stoppar den. Kan tänka mig de grabbgäng som samlas på Rover och hetsar varandra till den som kan äta mest :)

En trippel, dvs 600g kommer du rätt långt på skulle jag tro ;)

andersand sa...

Jag som planerade en Dantes inferno och en 75'a rouge double IPA som törstsläckare till det ;)