söndag 4 januari 2009

Pannepot Reserva

Klämde igår kväll ett av de absolut bästa belgiska ölen jag någonsin smakat, "Pannepot Reserva 2006" en stark belgisk ale på 10% och 25IBU från "De Struise Brouwers". Pannepot var ölet som gav dem deras, enligt mig välförtjänta goda rykta. Det här är deras "Reserva" som har legat på franska ekfat i 14 månader, alltså det är inte deras "grand reserva" (som i sin tur lagrades ytterligare 10 månader på calvados fat) som fanns på systembolaget i somras utan det här är en mer begränsad öl som kommer på 75cl butelj. När jag jämförde Pannepot Grand Reserva mot den icke lagrade Pannepot så tyckte jag faktiskt att den vanliga var något bättre, mer drickbar och inte lika överdrivet vinös så det var med stor nyfikenhet som jag öppnade den här flaskan som då borde vara något mellanting, eller? följande antecknades..


Mörk brunt med ett stort, fint beige skum som lämnar ganska seriösa rester på glaset. Helt fantastisk balanserad arom av vanilj, karamell, fudge massvis med frukt, ek och allt det där goda ifrån "vanliga" Pannepot som i sig är väldigt långt ifrån vanlig. Luktar helt himmelskt, man tröttnar inte på att dofta på det, jag kan inte beskriva det med ord, förlåt! Smaken är till en början precis som doften, len, underbart "bright" och komplex. Kroppen är även den extremt len, det bara glider ner, man får hejda sig. Ölet avslutar vinöst och komplext med i princip alla typer av frukt. Mörka, söta bär och syrliga genuina äpplen, päron och banansmaker. I eftersmaken lurar eken och harmoniserar med de underbart runda frukttonerna. Alkoholen finns det inget spår av, inte alls. Det finns inte så mycket att säga, vad jag än säger så är det långt ifrån tillräckligt. Det är ett otroligt öl! Ett av de bästa jag har druckit. Jag måste åka till Ölbutikken och köpa fler! Helt fantastiskt.

Sa jag att det ligger på 10% och att det inte smakar alkohol överhuvudtaget? jag är lätt utom mig, jag kan inte skriva ordentligt när jag har så här bra öl i glaset.


Nu dagen efter så känner jag ganska stor ångest över att jag inte har fler flaskor, jag vill dricka det igen, idag! Det är nästan jobbigt med för god öl, det här kommer hemsöka mig för resten av mitt liv. Mitt absoluta favorit öl ifrån Struise än så länge. Prova det och smaka på belgiskt hantverk när det är som bäst!

8 kommentarer:

Niggze sa...

Shit nu blev jag rejält taggad på att öppna min 75a jag också,provar nog den i veckan! ska över till ölbutikken i veckan eller nästa vecka :)! Får väll inhandla några till efter lovorden här!

Som en parentes tyckte jag att den vanliga pannepot var bättre än grand reservan jag med då jag tyckte den var lite för syrlig för toppbetyg.

David L sa...

Låter jävligt gott. Jag har bara testat Grand Reservan, men det var helt klart bland det bästa jag druckit - bland de fem bäst ölen i år. Skulle vilja testa den här och vanliga Pannepoten - speciellt med tanke på att många verkar föredra dessa. Uppskattade dock syrligheten i Grand Reservan på något sätt... det var en bra syrlighet, som inte något som förstörde utan snarare höjde intrycket.

Gyllenbock sa...

Hallelujah! Låter verkligen som att du hade en religiös upplevelse, underbart! :)

Hur lyckas dessa belgare fixa fram så fantastisk öl?

andersand sa...

Niggze: Spara nån flaska till mig bara.. och glöm inte att beer geek vesslan kommer i övermorgon.

David: Det är absolut inget fel på grand resarvan men den rubbat Pannepots extremt trevliga karaktär lite vilket inte "reservan" gjorde utan bara höjde upplevelsen..

Gyllenbock: Religiöst var det men som sagt så har jag tårar i ögat för att jag inte har mera. Ja, belgarna har ofta en speciell känsla för sina öl. Inte många kopior som lyckas.

Niggze sa...

Jess tänkte tajma besöket lagom med ölvässlan så man kan få tag i en sådan också! :) Tack för påminnelsen dock! Jag sparar några stycken... ;)

Baggen sa...

Bah! Jag har en sådan liggandes men då jag de följande månaderna måste spara så mycket pengar som jag kan för en kommande resa blir det nog till att vänta. Så jäkla tråkigt att öppna en bra öl och sedan veta att man inte har fler :) Siktar på en tur till Belgien innan sommaren så då får man väl se om man kanske ska besöka bryggeriet :) Jag tycker fö rakt tvärtom att Pannepot Grand Reserva är bättre än den vanliga Pannepoten just pga att den är så vinös :) Båda är väldigt bra dock!

Victor sa...

Vill ha! Vill ha! Att ett öl är så bra att det inte går att beskriva med ord kan nog vara den bästa recensionen ett öl kan få! Riktigt trevlig recension där! Vattnas i munnen!

andersand sa...

Jag hoppas också på en ordentlig Belgien resa i vår men det är lite osäkert, ska försöka tigga sovplatser hos bekanta "dator musiker" lite här och där för att göra det hela billigare och bekvämare. Vill täcka ganska stora ytor så det krävs en del planering.. Besöka Struise känns som ett måste när man väl är i området. Får börja spara lite pengar, det har inte gått så bra på senaste..