onsdag 28 januari 2009

Old Ruffian Barleywine (style ale)

Blev en kort runda inom Bishops Arms igår innan jag mötte upp med kvinnan på central stationen. Efter något oinspirerat öldrickande den senaste tiden kände jag att det var dags för något som inte fanns inom två meters räckhåll här hemma, så det fick bli inom några hundra meters räckhåll på bishops. Jag klampade in och kikade först över vad som fanns tillgängligt på fat, det mest spännande var väll Ölfabrikkens "gamla" pale ale men den drack jag faktiskt en pint av i helgen så ingen repris där. Jag gick vidare till flaskölen där jag snabbt registrerade att det inte hade hänt något nytt men efter en stunds hmm'ande vid bardisken så bestämde jag mig för att det fick bli ett nygammalt och hyfsat säkert kort. En bomber (65cl flaska) av Great Divides biffiga barleywine "Old Ruffian".


Här snackar vi ett amerikanskt barleywine som inte skäms eller hymlar med faktumet att det är överdrivet mycket humle med i bilden (90 IBU) och det har ingen blygsam alkoholhalt heller för den delen (10,2%). Lagom en helt vanlig tisdagskväll med andra ord. Följande antecknades.

Mörk, glänsande kopparfärg under ett pösigt, hyfsat stort (iaf för ett såhär pass alkoholstarkt öl) smutsvitt skum. Aromen är lyxig av mogen frukt, kola och en påtaglig, svår definierad karaktär av något som påminner om träslöjden (lim och trä?) och rom (?!) vilket, hursomhelst harmoniserar väldigt väl med Great Divides trevliga huskaraktär. Kroppen är ganska kletig, medelfyllig med lätt kolsyrelivlighet. Smaken är överlag mycket generös med vanilj, russin, kola, söt frukt och karamell tillsammans med ovannämnda udda karaktärer. Eftersmaken är eldig och bitter med generösa doser humle som både friskar upp och bränner till lite tillsammans med alkoholen. De har sannerligen bryggt ett barleywine i sann amerikansk anda med alldeles för mycket humle, mums! Gillar man Great Divides öl i allmänhet så gillar man säkerligen även det här då det är mycket av allt, inklusive deras säregna, trevliga karaktär. Ska jag vara lite kritisk så får det vara angående humlen i ölet som så ofta med Great Divides kraftigare öl bränner lite, stundtals känns lite fadd och rått bitter. Det är ganska lätt förlåtet då när de slänger ut öl som Hercules, Yeti, Hibernation och det här.


När jag kikade på bryggeriets hemsida så slog det mig att jag har betat av alla "really big beers" men knappt kikat på de mindre, kanske dags att ge sig på några av dem då den enda jag har provat är "Denver Pale Ale" (som jag tyckte var en trivsam APA.) Någon som kan rekommendera deras porter, "raspberry ale" eller "Samurai" kanske? Man vill ju inte bli besviken på ett bryggeri i onödan..

6 kommentarer:

affe sa...

Hur är det igentligen med märket ölfabrikken(fortfarande inte lärt mig göra danska ö:n). Bryggeriet blev ju uppköpt och ligger numera som ett märke under Gourmetbryggeriet, medan den gamla bryggaren producerar bira under det smått underliga namnet Beer Here. Frågan är hur kommer det sig att "gamla" Ölfabrikken öl som tex porter och Pale Ale finns kvar att köpa? Det var ju ett tag sen skiftet inträdde..

andersand sa...

Jag har ingen som helst koll på denna röran. Jag frågade helt enkelt om det var samma som de hade på burk vilket bartendern svarade "nej det är den gamla som har legat till sig lite" till. Den smakade hursomhelst gott och betydligt livligare och lenare än den som kommer på burk..

Weine sa...

Jag ska nog slå till på en Old Ruffian snart tror jag. Stod faktiskt och tittade på den på Rover i söndags men prioriterade bort den tillslut.

Jag har faktiskt inte sprungit på deras mindre sorter heller. Närmast är väl när jag försökte få in en Denver Pale Ale på Delirium i Göteborg, men den var naturligtvis slut. Utan "really big beers" är det endast Old Ruffian kvar att smaka.

Tomas sa...

Ørsted Ølbar i Köpenhamn brukar ju ha olika öl från Great Divide på fat. Om deras öllista stämmer så har de just nu Denver Pale Ale och Oak Aged Yeti Imperial Stout. Dessutom så har de ju ett imponerande utbud av flasköl, bland annat en hög amerikanska. Senast vi var där för två veckor sedan så drack vi bland annat Green Flash Imperial India Pale Ale och Ballast Point Black Marlin Porter.

Niggze sa...

Deras Denver Pale Ale är trevlig men inget man hoppar upp ur stolen av :)

andersand sa...

Weine: Du gillar ju Yetin så jag misstänker att du inte blir besviken på Ruffianen då heller.

Tomas: Blir en runda i kph imorgon ser det ut som så jag kanske testar Örsted då. Listan på ölbaren ser som vanligt ut lockande också dock så det får bli ett varv "upp dit" också.