lördag 3 januari 2009

Munkdricka

Sitter just nu och smuttar på en "Rochefort 8" ett trappist öl som har en väldigt speciell plats i mitt hjärta. Det var nämligen det första ölet som fick mig att verkligen få upp ögonen för öl. Efter åtskilligt handlande av diverse engelsk ale på systembolaget råkade jag, till slut köpa en sådan här flaska. Jag tyckte då att den var dyr (ca 27kr för 33cl) och det var med glimten i ögat som jag slängde ner en flaska i korgen.


Väl hemma så blev jag väldigt nyfiken på ölet, tyckte etiketten var mystisk och spännande och jag har för mig att jag googlade och såg bilder på ölet i sitt originalglas. Självklart ägde jag inget sådant men tog ett väldigt stort vinglas för att efterapa så gott jag kunde, jag blev fundersam över den höga serveringstemperaturen men kom fram till att nog bryggeriet hade en större kunskap om sitt öl än jag så jag serverade det bara lätt kylt. Med ett självironiskt flin så närmade jag mig glaset med näsan och doftade allt vad jag kunde. I samma stund försvann mitt leende och jag var i lätt chock! Wow tänkte jag och mitt, antagligen väldigt stela ansiktsuttryck förvandlades gradvis till ett stor, otroligt genuint leende. Jag minns att jag fortsatte lukta på ölet en bra stund innan min första smutt, jag var rädd att smaken inte skulle leva upp till doften så jag försökte klamra mig fast vid lyckoruset. Alla som har smakat en "8'a" vet att det smakar bra, och mycket så resten är historia.

Rochefort 8 smakar minst lika bra idag och det är enligt mig ett av de mer underskattade trappist ölen. Jag byter en 8'a mot en Chimay vilken dag som helst, många dagar byter jag även en 8'a mot storebrodern "10" som må vara djupare, fylligare och mörkare men är långt ifrån lika uppfriskande och har en betydligt mer dold "rochefort karaktär". Rocheforts 8 och 10 är där uppe tillsammans med Westveletern för mig, jag tycker de håller lika hög klass och jag är mycket glad att de finns på många av våra svenska systembolag. Jag tror många förbiser en del av trappist ölen för att de inte är de starkaste från sina respektive bryggeri. Westvletern 8 kanske inte är underskattat men efter att ha druckit både den och deras 10'a ett flertal gånger vågar jag påstå att den är lika bra som sin så högt aktade storebror. Det absolut bästa med trappistölen är enligt mig, faktumet att de växer på en och inte minst med en, man måste ha en då och då. De smakar alltid lite olika och det är något positivt.


Jag vet inte om trappist ölen fortfarande är lika "inne" som den verkade för ett tag sedan, har den amerikanska extrem ölen tagit över helt nu kanske? jag kan hursomhelst, nöjd och ärlig med ett glas Rochefort 8 i handen säga att trender inte påverkar mig, de är inte goda men det är öl!

5 kommentarer:

David L sa...

Rochefort-ölen är ju trevliga såklart. Har två 10:or som snart är ett år gamla som nog ska testas snart. Fredrik (En öldrickares loggbok) har två 8:or så det ska bli kul att prova de med... jag var faktiskt lite besviken på 8:an första gången jag drack den. Doften var helt underbar och trevlig men smaken var lite svår att ta till sig på något sätt, men jag lärde mig tycka om både den här, och än mer 10:an :) Föredrar nog ändå Chimay dock... eller jag vet inte, men Chimay Blå 1999 är fan helt fantastisk.

David L sa...

Förresten! Tycker att Rochefort 6 känns extremt tunn dock, som en utspädd 10:a eller 8:a. :/

andersand sa...

Ja Rochefort 6 är inte riktigt i samma klass även om jag tycker den är helt drickbar. Jag tyckte faktiskt att tex Chimay 2001 var bättre än 99, lite mer "tjong" i flaskan.. Men det är väldigt olika från år till år och även från flaska till flaska. När 07 var färsk tyckte jag den var närmast odrickbar medan den färska 08'an var jätte god. Vet inte om jag har fördruckit mig på Chimay men just nu är Rochefort, Westvletern och Orval mina top trappister.

David L sa...

Okej. Ja, färsk 07 var det första jag drack i Chimay-väg och den var rätt svår. Dock lärde jag mig att tycka om den i januari förra året. Kanske hade den lugnat ner sig lite då :) 08:an har jag inte orkat prova ens. Har inte känt att det varit särskilt bråttom med det, men det blir väl av någon gång.

Westvleteren har jag tyvärr inte testat men förhoppningsvis blir det av någon gång. Kul att se om det är något som lever upp till den enorma "hypen". Håller annars med om Orval. Nog min topptrappist. Sjukt bra helt enkelt - ett öl som helt klart sticker ut. Gillar helt klart att det finns "Brett-karaktären". Kanske är något jag bör köpa på mig och lagra något halvår-år faktiskt.

andersand sa...

Ja alltså jag blev smått chockad när jag drack en färsk Chimay 08'a mest för skojs skull, smakade nästan lagrad, betydligt mer vinös och harmonisk en den färska 07'an. Westvletern munkarna brygger tre riktigt bra öl med mycket karaktär, skulle inte säga att de lever upp till "hypen" dock. Man brukar kunna hitta alla tre flaskorna för ca 200dk i Köpenhamn och det tycker jag det är värt men de löjliga pub priserna i Stockholm är ju sjuka, sist jag kollade var 12'an uppe i 500kr det är den absolut inte värd och som sagt, deras 8'a är lika bra också, lite svagare men ändå otroligt vinös och smakrik (och väldigt väldigt lik 12'an i smak.)