torsdag 15 januari 2009

Lund och dess Pub Vildanden

Fick igår post ifrån Lunds universitet. Jag skulle infinna mig på informationsmöte fredagen den 16'e, om två dagar! Det hela gäller musikproduktionskursen jag ska gå denna våren. Jag har aldrig sett mig själv som en Lund student och jag har aldrig spenderat mycket tid i Lund. Lätt stressad som jag blev av att få reda på att jag så snart skulle börja något helt nytt bestämde jag mig för att hoppa på tåget till Lund för att kolla in skolan lite och känna på Lunds vibbar. Jag är också en sådan som gillar att slå två flugor i en smäll så varför inte besöka Lunds alldeles egna "Pub Vildanden" för ett gott öl eller tre.


Jag och flickvännen steg av på Lunds station och blev bemötta av en extremt dimmig stad med många fina gamla byggnader, stengator och massa annat sådant charmigt som i dimman får en att tänka på gamla spökhistorier. Efter en 30 minuters yrande (pågrund av mitt, tydligen dåliga lokalsinne) så står vi utanför den enorma, pampiga byggnaden som jag ska studera bakom. Vi smyger in på gården, det är fortfarande dimmigt och ordentligt mörkt och vi kunde båda se blodtörstiga rottweilers komma springande mot oss vilken sekund som helst men, det mest fasansfulla vi upplevde i denna stund var dock synen av den stora gråa tegelklumpen bakom den äldre fina byggnaden, den gråa tegelklumpen som jag senare skulle studera i. Ett litet antiklimax men vi ryckte på axlarna och vandrade tillbaka ner mot lunds centrum för att sedan styra vidare mot Vildanden.

Det var väldigt längesedan sist jag var på Vildanden och hade delvis glömt vägen dit och delvis glömt hur lång den faktiskt är men en 20 minuters gång senare stod vi utanför den extremt fula byggnaden.


Känslan av en rå, kall och dimmig svensk förort byts i samma stund man kliver innanför dörren ut mot en magisk känsla av värme och ljus. Pub Vildanden är i en rymlig lokal med blandad känsla av sunkig pizzeria, sportbar och ölpub. Dem själva står väl främst för det sistnämnda med ett ganska stort utbud av engelsk, tysk och framförallt belgisk öl, allt till väldigt bra priser. De har även en del vanligare amerikanare samt en och annan dansk och svensk. Jag började med att beställa en "Properings Hommelbier", flickvännen beställde en St Bernadus abbot på min rekommendation då hon gillar mörka och söta belgare. Tror de gick på 65 respektive 70kr, riktigt bra priser med andra ord. Vi blickade ut över den stora lokalen med syften att hitta en schysst sittplats, då stället var helt tomt var det bara att slå sig ner "var fan som helst".

Vi avnjöt våra öl och kom under tiden fram till att vi ville testa deras pizza. Jag är en ostgalning så för min del blev det en pizza med enbart mozzarella, "pizza ost" och gorgonzola. Pizzan serverades rykande varm och det luktade gott, första tuggan av pizzan var underbar med massa smält ost men jag saknade gorgonzola? precis som alla andra ställen snålade de med gorgonzolan och jag varken såg eller smakade den på pizzan. Aja, den var trots det helt okej och jag slängde i mig resten i "all världens fart".

Efter lite käk i magen var man redo för ännu mer alkoholstark öl i sann belgisk anda. Jag fick först reda på att några av ölen jag ville prova var slut men efter lite kikande, och massor av tvekande och pratande med bartender kom jag fram till att jag ville prova en "Belzebuth" trots att jag misstänkte att det inte var någon höjdare (delvis baserat på bartenders åsikt.) Belzebuth är ett ljusare öl jag har hört talas om många gånger på grund av sin enorma mängd alkohol. Det ligger på hela 13%! så jag förväntade mig i alla fall en del genomträngande alkoholsmak. Till min stora förvåning var det inte så illa, det var inte mycket alkoholsmak men det var inte heller mycket smak av något annat. Lite karamell, kryddor och alkoholfruktighet. Som sagt, ingen direkt spritsmak vilket var imponerande men å andra sidan ingen komplexitet överhuvudtaget så jag skulle inte rekommendera detta ganska tråkiga öl till någon.


Klockan gick och vi började sakna Malmö så jag bestämde mig för ett sista öl. Jag hade nämligen sett på en av öl listorna att de hade Great Divides "Old Ruffian barleywine" för ynka 155kr. Det var över ett år sedan jag drack ölet sist och minns det som heltrevligt så jag kände att jag borde slå till då det inte är ett öl, till skillnad från andra ifrån Great Divide man ser värst ofta. Detta för mig in på något väldigt negativt med Pub Vildanden, de uppdaterar inte sina öl listor överhuvudtaget! Innan jag beställde Belzebuth så ville jag prova säkert tre andra belgare som "var slut" och självklart var "Old Ruffian" också slut, slut, slut slut. Nu vid lite eftertanke slår det mig att de nog inte har uppdaterat någonting sedan jag var där sist, för över ett år sedan! Bra priser för tydligen alltid med sig någonting negativt?

Hursomhelst så fick jag slå till på en Ölfabrikken "100 gram IPA", en utgången dubbel IPA på 8,5% alkohol och 100IBU. 120kr, vilket är något billigare än vad jag har sett på andra ställen i tex Malmö. Ölet var ungefär som jag mindes det (har provat det en gång innan på "Svea Bar o Bistro") vilket är rätt bra, friskt och ganska lätt men ganska långt ifrån de bättre ölen av samma kategori och när man dricker "extrem öl" brukar inte "bra" duga utan då måste det vara wow, fan, oj! för att man ska känna sig helt nöjd. Det gick i alla fall ner och vi var ganska snabbt ute i dödstysta Lund igen, på väg till fots mot centralstationen och vårt varma hem.

En ganska trevlig, upplyftande utflykt denna gråa onsdag. Vildanden besöket var mysigt och visst är det en liten pärla mitt ute i "ingenstans". Stället förtjänar onekligen fler besök men jag behöver en del ändringar för att känna att det är värt regelbundna sådana. Vad sägs om att uppdatera öl listorna lite? det är okej när man saknar någon öl här och där, då och då men det blir ju lite löjligt när man pekar ut tre öl på krittavlan och ingen av dem hittas i kylarna. Samtidigt kan jag tänka mig att det var bartender som bara inte visste var de fanns för han verkade inte ha någon stenkoll och inte heller någon större mängd energi. Han var dock betydligt trevligare än mannen som serverade mig vid besöket innan, trots att det var över ett år sedan så minns jag den väldigt negativa upplevelsen tydligt och det har lämnat ett permanent negativt intryck. Där snackar vi den typiska sura jävla pizza bagaren (som inte ens bakade pizzorna) som mumlar så man knappt hör vad han säger, inte vet vad dra på läpparna är eller ens kan hälsa som en vanlig människa. Jag är inte alltid världens trevligaste människa men jag minns tydligt att jag var positiv, glad och framåt och visade ett stort intresse för det stora ölsortimentet. Intresset, energin och glädjen besvarades till noll och vid kvällens slut så drog inte jag heller på läpparna längre.


Bra service och tillmötesgående personal är minst lika viktigt som ett bra sortiment. Jag tycker inte att personalen behöver ha enorma kunskaper om ölen de säljer i alla lägen men de ska inneha ett glatt humör och i alla fall ha energin till att rota lite i kylarna åt en när man visar ett stort intresse för ölen de säljer. Det här resulterar i att jag inte kommer besöka Pub Vildanden värst ofta, det är synd för trots en liten tågresa och en bit att gå så hade jag varit villig att åka dit var och varannan dag på grund av de bra priserna och utbudet av bra öl. Undrar hur många tusen Vildanden hade tjänat på mig då? Nu blir det som bäst att gå dit i vänners sällskap och dricka ölen utan förväntningar, mer som en social grej snarare än en öl-upplevelse grej för vid öl-upplevelser vill jag ha en öl lista att lita på och en personal som är villig att leta upp ölen till mig utan att pusta och stöna som om man ber dem bestiga Mount Everest.


PS. En nämnvärd, både rolig och tragisk sak jag bevittnade vid mitt första besök på Vildanden var när en ung tjej skulle beställa en Corona av den då kvinnliga bartender. Efter hon fått sin Corona frågade tjejen försiktigt om hon kunde få en bit citron att stoppa i flaskan. Då svarade bartender utförligt och agressivt "eftersom vi inte säljer drinkar här så har vi inga tillbehör som citron och vill du dricka den där så får du stå ut med den som den är!" Rent spontant lät det ju ganska kul men det är också ett exempel på väldigt dålig service, jag tror inte tjejen med sin Corona kommer skynda tillbaka till Vildanden efter det här och på så sätt minskar väl risken att denna utsätts för bra öl. Vem vet, efter några flaskor Corona och lite burr i skallen senare kanske hon hade vågat prova något nytt ur det stora och för en ovan antagligen väldigt skrämmande sortimentet. Folk beställer ofta det gamla vanliga just utav vana, men en så pass ung tjej gör det nog mer utav rädsla. Att ge så pass dålig service är att ge upp på en potentiell kund, en potentiell öl älskare och ett potentiellt gott rykte för Vildanden.

8 kommentarer:

DonDanne sa...

Vad bra att en seriös ölkännare skrev om Vildanden eftersom jag pågrund utav lathet aldrig tvingat mig dit.
Litar på ditt omdöme till fullo och måste dessutom ge ett oväntat tips angående Lund .
Bredvid Bishop så finns det en sportbar vid namn "Glorias" som i Malmö & på ölfronten känns som ett avlopp.
I Lund därmot är det ett paradis för ölnördar som gillar utgången & gammal belgisk öl , vid mitt besök hittade jag en hel drös med belgisk öl som hade mellan 3-8 år på nacken , en del av dem hade spännande nog gamla etiketter etc .
Lagringen har inte varit optimal & i många fall skyltexemplar , men frågar man snällt så finns det hjälp att få ( använd Maria ) .
Gamla Trappister & annat gott , ska nog kunna få dig att längta till skolan .

Mvh // D

dempa sa...

Jag blev nyfiken på vad du menade med att du åt pizzan i ultrarapid. När jag äter pizza vet jag att det brukar gå ganska fort :)

Hursomhelst, läste ditt inlägg här på jobbet, och efter att ha blivit avbruten av jobbarkompisarna ett par gånger sitter jag här nu och funderar på något så sjukt som:

kan man para en kamel med en dromedar? hur många pucklar får den isåfall?

Hans sa...

Blev lite nyfiken på vem den kvinnliga anställda som refuserade citronskivorna var, vet att det jobbar en tjej där som är stundtals ganska otrevlig.

andersand sa...

Herr Danne: I vissa fall är det som sagt värt promenaden men ibland inte beroende lite på vad man är ute efter just för kvällen. Jag har hört en del bra om Glorias i Lund innan men aldrig vågat mig innanför dörren, jag har en viss fobi för sportbarer. Kanske dags att bota den nu dock. Blir ett besök så fort jag känner att jag känner för det.

Dempa: Läs det igen, du såg nog helt fel ;) Dricker du på jobbet? vad jobbar du med? Jag vet inte hur många pucklar respektive djur har ifrån början så jag gissar på 1,3/unge.

andersand sa...

Hans: jag har ingen aning vem hon är då jag inte har bekantat mig med någon i personalen. Det var som sagt ett väldigt bra tag sedan också och samma dam jobbade inte när jag var där igår.

Gyllenbock sa...

Utsidan av stället påminner om en lätt sliten bakgata i Narva. Kul dock att de verkar ha en hel del öl.

Fast det är alltid trist att besöka ett ställe där mycket av det man vill ha är slut. Monks Café i Stockholm var iallafall tidigare ett bra exempel på ett sådant ställe. Kanske har de förbättrat sig nu. (har inte besökt dem på tre år)

Alexi sa...

För att göra besöket lite enklare kan man ta buss nr. 4 mot Gunnesbo och gå av på Vildanden. Då tar det ett par minuter istället.

Annars är som tidigare nämnts Glorias ett bra ställe för öl i Lund.

buy fifa coins sa...

Many thanks greatly with regard to discussing this unique info. I'd certainly such as.



fifa 14 ultimate team coins
elo booster
fut coins
fifa 14 coins