torsdag 1 januari 2009

Kph rapport 2 (återblick)

Ja, vad hände nu sedan på "Plan-B" i söndags, vad toppade en mumsig Anchor "Old Foghorn"? Det blev sedan som förutspått en "Hair of the dog Fred". Ett seriöst Amerikanskt barleywine på 10%, tio sorters humle som genererar 65IBU. Tog inga anteckningar alls på detta öl då jag har gjort det ett par gånger innan, jag satt bara ner och slappade och avslappnad blev man under tiden då detta öl tar ett bra tag att dricka upp. 85 danska kronor fick jag betala för det vilket kändes ganska billigt då det brukar kosta runt 60-70 i butikerna, sen är det ju väldigt gott också även om det inte är bryggeriets absolut bästa ansträngning.


Klockan gick och jag kom fram till att jag "bara" ville ha ett öl till. Något intressant som jag inte druckit innan. Rådfrågade den trevliga men något blygsamma mannen bakom disken, han rekommenderade det ena efter det andra men jag var ärlig och kräsen så det gick inte värst bra. Efter massa imperial stout förslag så bytte jag riktning och frågade om han inte hade någon rolig gueuze och sa i samma mening "men antar att i sådana fall är det bara 75'or?" vilket stämde mycket riktigt. Under de här tio minuterna hade det smugit fram en ganska social, nyfiken stockholmare och kikat på ölen rekommenderade åt mig samt bidragit med ett par egna förslag. Vi snackar om en komiskt stel, ganska nördig medelålders man som tydligen var där med några danska öl entusiaster.

Vår guide igenom sortimentet har under tiden vi stått och småsnackat sprungit ner i källaren och hämtat upp diverse flaskor spontanjäst öl, alla flaskor var 75'or men den faktorn kunde man ju förbi se nu när man stått och velat så länge. Både jag och 08'an fick upp ögonen för en gammal smutsig flaska "Belle Vue Sélection Lambic" nummer 03956 ifrån 1999, bäst före mars 2004. Den enda osötade lambicen ifrån Belle Vue som är ett nedlagt bryggeri ägt av InBev... Hursomhelst så ska denna gueuze vara väldigt sällsynt, närmast mytomspunnen så utav nyfikenhet bestämde jag och den snälla stockholmaren för att slå till och dela flaskan, han poängterade tydligt att om jag inte hade tillräckligt med pengar så betalade han vilket i sig var väldigt generöst men pengar hade jag ju såklart. 125dk var fick vi pröjsa, egentligen skulle flaskan gått på sammanlagt 295dk men bartender råkade säga "250" innan han kollat upp priset ordentligt så det blev lite rabatt.


Hur var ölet då? Tjaa.. Jag antecknade väldigt kort: Mörk bärnstensfärgad med absolut noll skum. Totalt skunkig, nersunken, vinägrigt, extrem surt och extremt torr smak. Lätt fruktig, träig och ekig, skarp närmast kemisk doft. Livlös och nästan skrämmande stilla. Häftigt men inte direkt gott, skulle jag dricka det igen så skulle det vara till lämplig mat, det behövs verkligen då saliven fyller munnen på ett närmast obehagligt vis. Roligt att prova men betalar nog inte 125 danska för ett glas igen..

Aja, efter denna intensiva upplevelse bar det mot hemmet för lite film och annan öl som jag redan skrivit lite om. Avslutar med att rekommendera Köpenhamn besökare att orka vandra upp mot "Plan-B" och även "Ölbaren". Ölbaren är betydligt mer "pubbigare/barigare" om man känner för det, deras öppettider är också sådana medans Plan-B verkligen är ett café som har öppet ifrån "10 till 10" varje dag (perfekt på söndagar.) Priserna är lite snällare på Plan-B och de har en del helt ok café mat och kaffe. Å andra sidan är personalen ganska stel, blyg och håller en viss distans i jämförelse med Ölbarens där de kan snacka öl en hel eftermiddag med dig om du så vill. Ställena har sina plus och minus men båda har mer plus än minus överlag, i jämförelse med Malmös utbud finns det inget att snacka om, köp en tågbiljett och åk över, tågen går hela tiden. Ni stackare som bor för långt upp i landet borde spendera en hel helg i Köpenhamn när ni får chansen, det är kanske inte en så värst exotisk semesterplats men det är faktiskt en helt annan kultur med mycket god öl! Hör man av sig till mig innan så finns chansen att jag har sovplats, om inte i Köpenhamn så i alla fall i Malmö.

4 kommentarer:

dempa sa...

Jo jag har varit sugen på Köpenhamn länge nu. Det går ju som sagt tåg från Göteborg dit. Men den danska kronan är det som fortfarande avskräcker. Trots det blir det nog ett besök i vår eller tidig sommar.

Weine sa...

Dempa: Jag och Fredrik pratade senast om att vi måste samordna inköpsresorna till Danmark. Har åkt tåg några gånger och det är nästa löjligt billigt. En femhundring fram och tillbaka om man är ute i tid. Men det finns ett problem i detta, man får ju med sig en begränsad mängd öl!

Men det blir inte dyrare med bil om vi blir några, kan gissa att Fredrik är på. Jag har nu fått en rutin att åka till Köpenhamn med några månaders mellanrum och har inte något nyårslöfte att bryta detta i år. Vi får väl köra en resa i vår?

Anders: kul att läsa ditt omdöme av 50ºN-4ºE. Blir nog en sådan vid nästa besök. Jag uppfattade det som att du inte var helt nöjd med Bommen & Granaten?

andersand sa...

Det är inte helt fel att bo tio minuter ifrån Malmö C..

Weine: Mjaa jag känner mig ganska kluven till B&G, rätt skoj men som sagt sjukt söt. Min favorit ifrån De Molen än så länge är utan tvekan Hell & Damnation.

Billig Guild Wars 2 Gold sa...

case also great pertaining to words! :)
best wishes! Buy diablo 3 Gold