lördag 31 januari 2009

Köpenhamn igen

Yepp, kom för några timmar sedan hem efter en kväll, natt och väldigt kort morgon i Köpenhamn. Igår hann jag med att besöka Ölbutikken där jag inhandlade en av vardera Mikkeller "single hop IPA" (cascade, simcoe och warrior) som jag planerat att testa och i alla fall slutligen kunna säga vilken som spöar mest röv. Sedan inhandlades också en "Mikkels Monster", ett monstruöst barleywine på 13% och 160IBU framtaget tillsammans med Nörrebro Brygghus, spännande! Med mig hem fick jag också två öl ifrån amerikanska "Southern Tier", deras imperial havrestout "Oat" och deras dubbel IPA "Un*earthly" blev det denna gången. Sen råkade det glida ner en av de två sista (!?) flaskorna Ölfabrikkens russian imperial chocolate stout "ÖL", en BrewDog "Smokehead" och ännu en flaska "Hop 15" Godis!

Jag stod ett ganska bra tag inne på Ölbutikken och snackade med grabben bakom disken, han bjöd mig på ett smakprov av "Beer Here's" nya "Beelzebub", en väl kryddad och frisk tripel som iaf igår smakade riktigt gott. Än så länge har Ölfabrikkens förre bryggmästare spottat ut riktigt vettiga öl ifrån sitt "fantom bryggeri". Ser fram emot att se och inte minst smaka utvecklingen där.

Efter Ölbutikken så bar det som ofta iväg mot Nörrebro och "Ölbaren" där de som vanligt hade en del intressant öl på fat. Jag började med att prova en "Elmegade IPA", en IPA bryggd på "Skands", framtagen med en ägare samt en tidigare bartender på ölbaren (som ligger på Elmegade 2.) Ölet var hursomhelst lite av en besvikelse, överdrivet mycket kolsyra, smörig och lite fadd arom och allmänt tråkig smakprofil. Jag gick raskt vidare till nästa intressanta öl på fatlistan, Port brewing/Pizza ports sweet stout "Carlsbad Cow Stout". En söt, len och lätt rostad stout på 5%, väldigt drickbar men inte värst upphetsande. Mindre mjölkig och mer rostad än tex Left Hands mer lätt tillgängliga "milk stout" men lutade ändå åt samma håll.


Under tiden jag drack de här ölen har jag börjat snacka friskt med en "dansk öl entusiast" till höger om mig i baren. Det blev mycket snack om ölresor till Belgien och Tyskland och under inspirationen beställde jag en Aecht Schlenkerla "Urbock", eller som mina mindre öldrickande vänner kallar de rökiga ölen ifrån Aecht Schlenkerla "kött ölen". Köttigt var det hursomhelst och allmänt gott, ett hack vassare än Märzen skulle jag nog säga.

Efter ett såhär pass köttigt öl var det dags för kvällens sista, något uppfriskande som gjorde mig redo för promenaden hem. Det blev ett öl jag alltid tycker funkar skitbra, en personlig favorit vid namn "Rosé De Gambrinus" ifrån Cantillon. Ett spontanjäst, icke sött(!) "hallon öl". Jag hade bartendern till att gräva länge i kylen efter en flaska och tillslut kom han fram till att de bara hade stora flaskor kvar. Bartender no2 skojade med sin nyare kollega och sa "han gör alltid så, har en att gräva i kylarna tills man har rivit ut hela lagret" vilket jag bara log till och svarade på genom att lite retsamt säga "ja ni behöver ju röra på er lite då ni bara står här och dricker öl hela dagarna".

Med det sagt så bestämde sig de båda bartendrarna att dela flaskan med mig och då tre är ett udda nummer och jag inte gillar udda nummer så bestämde jag mig för att bjuda den vänliga entusiasten bredvid mig på halva min halva. Ölet var gott men hade nog lite tid bakom sig då fruktsmaken var ganska långt borta, färgen faddare och smaken mer utav ren lambic, inte negativt på något vis! Mycket trevlig kväll hursomhelst och den fortsatte en stund till talandes om framförallt Cantillons öl innan jag raskt vandrade hem för en god natts sömn och stor lycka över att morgondagen skulle bringa nya, spännande ölupplevelser.


Morgondagen är nu idag, så lite senare blir det till att prova ett par nya öl. Vad det än blir för några så kommer mina åsikter om dem åka upp här så håll utkik. Trevlig lördag på er!

7 kommentarer:

Weine sa...

Låter som en trevlig kväll i Köpenhamn. Vid nästa besök ska jag definitivt köpa med mig några av varje av dessa single hop från Mikkeller. Kul att prova parallellt. Har bara provat den första som var trevlig.

Börja "ÖL" sina? Du nämnde att du köpte en av de två sista. Trevlig öl hursomhelst.

Jag är väldigt intresserad hur Oat från Southern Tier är.

andersand sa...

Killen bakom disken sa "ah, that's almost the last one". Kanske var det bara den sista som stod framme men de brukar vara bra på att fylla på så antagligen står där bara en flaska nu. Min flaska är två år gammal nu också så.. Jag har provat det innan och tyckte det var bra men inte "wow" så jag kände att det förtjänade en andra chans.

Provar nog "Oat" imorgon..

Weine sa...

Glömde kommentera en sak.

Hur skönt är det inte att bartendern delar en flaska med gästerna! Helt galet om man tänker på hur livet är här på denna sidan av sundet. Kul!

Ser fram emot en recension av Oat.

Gyllenbock sa...

Låter som ännu ett fint besök i Köpenhamn. Jag har bestämt mig för att åka dit i vår, frågan är bara hur jag skall få hem ölen? Vill helst inte flyga med en "massa" öl i bagaget. Men, men det löser sig.

Håller med Weine om att mentaliteten i Danmark verkligen är skön jämfört med vårt land.

andersand sa...

Ja stämningen blir högre med lättsamma bartendrar som inte har några problem med att korka upp en flaska och både dricka själv samt bjuda kunderna på. Vet inte hur många öl jag egentligen fått gratis i kph. I sverige får man som bäst, om man ber snällt ett litet smakprov.

Gyllenbock sa...

I Sverige är det förbjudet enligt Alkohollagen att ens bjuda på smakprov, verkligen hårda bud.

andersand sa...

Helt sjukt hur det kan vara förbjudet att bjuda på god öl :)