tisdag 13 januari 2009

Givmild

Idag tänkte jag dela med mig av en bit musik som låg och skräpade på hårddisken. Truddelutten skapades för över ett år sedan och var en del av ett skolarbete som gick ut på att "göra musik av inspelningar". Jag och mina klasskamrater blev tilldelade olika rum, i dessa rum fick vi spela in vad vi ville och sedan klippa och klistra ihop det till musik. Jag fick gymnastiksalen vilket var ok, rent spontant kändes det svårt att hitta tonala ljud i denna lokal men det funkade rätt bra tillslut. Det är fritt fram för den uttråkade bloggläsaren att lyssna!

Jag minns inte exakt allt jag spelade in till denna bit men basgången kommer ifrån "slag på ribbstolar", trummor ifrån fotbollar, basketbollar, basketkorgar som skramlar och bandyklubbor som slår på bandybollar.. Hittade även subtila toner i slag med tennisrack samt lite ljud ifrån de där stora hemska mattorna man brukade landa på. Kompositionen i sig är för övrigt inget speciellt och biten är ofärdig från halva framåt men antar att den kan ha en viss charm om man känner till bakgrunden. Värt att nämna är att själva stilen i sig inte är ”min” överhuvudtaget men jag fick anpassa mig och "lättlyssnatillmig" när det kom till skolarbete..

Vill även rapportera att jag drack en "Boon Gueuze Mariage Parfait" här om dagen, under följer en kortare beskrivning av denna.


Fin blek gul färg med ett litet, bubbligt men långlivat skum. Något syrlig, "brettig" och grape'ig doft med en hel del "funk". Kroppen är len, champagne'ig och snygg med smak av grapefrukt, rabarber och en massa udda, hö, stall och nästan ko-skit toner. Eftersmaken är väldigt brettig, tjock och lätt torr med härliga, lätt rökiga och lätt stall liknande toner. Gott men inte åt det syrligare hållet, mer runt, mjukt och väldigt drickbart för sina ovanligt höga 8%. Värt att prova mer än en gång.

God tisdag.

8 kommentarer:

Victor sa...

1. Måste säga att jag gillade musiken - speciellt med storyn bakom! Synd dock om du inte känner att du kan ta ut svängarna musikaliskt i klassrummet.
2. Geuzen ser makalöst god ut - jisses, den ser ju nästan ut som nyponsoppa! Hade planer på att dricka Boons "vanliga" Oude Geuze häromdagen men hamnade på ett annat spår. Vad tycker du om den?

Niggze sa...

Geuzen är makalöst god Victor ;) Tillochmed 4.3 / 5.0 god!

Victor sa...

Haha! Det är så det skall låta!

Niggze sa...

Anders, ölbutikken tar vanliga swedbank visa kort? eller måste jag pallra mig till forex imorgon? alltid betalat cash där tidigare så jag vet ej, tacksam för svar snart!

andersand sa...

Victor: Det var ett tag sen jag var i det "klassrummet" och inom musiken jag gör kan det vara bra med lite begränsning, det blir lätt för galet.. Det var väldigt längesedan jag provade Boons vanliga gueuze, stöter faktiskt på Mariage parfait versionen oftare så jag vågar inte ge dig en åsikt, du får berätta vad du tyckte sen.

Niggze: Jag betalar alltid också cash där då jag inte ens är säker på att de tar flickvännens danska, min erfarenhet av kortbetalning i Danmark är att många ställen tar väldigt få kort så det är nog säkrast för dig att ta ut stålar, men det kan du ju göra i Köpenhamn på en vanlig automat också om du inte pallar med forex. Glöm inte kortet hemma bara...

Niggze sa...

Tackar för infon! Blir ett par godbitar imorgon är det tänkt bland annat Lou pepe krieken! 2 eller 3 flaskor av beer geek weasel? Svårt att bestämma mig...

Weine sa...

Ölbutikken tar inte svenska kort. Eftersom det alltid blir dyrare än planerat då man alltid hittar nya intressanta öl på plats växlar jag inte innan, utan när jag är färdig och fått summan går jag över gatan till Nordea och tar ut danska. Barley Wine däremot tar alltid svenska kort.

Sitter just nu med en parallellprovning med Hercules och Ruination. Vem är godast? Kommer snart på Casa Beer Blog.

andersand sa...

Weine: hade jag använt samma strategi när jag handlar där så hade jag inte haft kronor över till mat när jag kommit hem haha