lördag 31 januari 2009

BrewDog Smokehead

Har hört ett och annat om denna whiskey fat lagrade imperial stout på senaste tiden, bland annat att den ska vara extrem och "over the top" osv. Mina tidigare erfarenheter av BrewDogs öl är dock väldigt blandade vilket kanske inte är så konstigt när de släppt öl som "Tokyo", "Storm", "Punk IPA" och deras imperial stoutar "paradox" som alla blivit lagrade på olika redan använda whiskeyfat. Kanske är deras mest mytomspunna och uppmärksammade öl deras "annyversary edition" som kostade ynka 480kr på systembolaget förra våren. Personligen kan jag tycka att bryggeriet är ganska ojämnt, lite "hit n' miss" men nästan alltid intressant iaf.


Denna "Paradox" (015) ligger som de flesta andra på 10% och är lagrad på just "smokehead" fat. Färgen är mörk brun, närmast svart (lite mesigt för en imperial stout..) Det genererar ett litet bubbligt skum som tillslut lägger sig som ett minimalt beige lock över ölet. Aromen är först och främst enbart av rökig whiskey, intensivt och häftigt! Under den extrema, brända och träiga rökigheten hittas en väldigt lätt fruktig maltighet och förnimmelser av chocklad.

Kroppen är väldigt len, rund och hyfsat fyllig. Åter igen är det rökig whiskey som slår en på käften direkt. När immunsystemet fått chansen att bygga upp ett försvar mot dess intensitet så kan man hitta chocklad, lakrits och lätt frukt också. Eftersmaken är lik resten av ölets allmänna karaktär med ytterligare bränt trä och en relativt stor sälta. Det är gott, ganska roligt och väldigt drickbart men inte värst komplext. Det är inte mycket imperial stout under all rökighet. En av de bättre ölen som jag har provat ifrån BrewDog iaf. Detta ölet gästar förresten systembolaget någon gång i mars och visst det är värt att prova.


PS. Jag noterade nyligen vid ett besök på BrewDogs hemsida att de är glada över sitt pris för "bästa lansering (import)" hos Double Bastards Beer Blog där de vann med sin "Punk IPA". En ganska trevlig, karaktärsfull IPA som definitivt behövdes på systembolaget när den kom.

5 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Håller med om att Brewdogs öl är blandade vad gäller kvalitet. (inte så konstigt kanske)

BrewDog Smokehead blev jag nästan lite chockad av då jag drack den i höstas, trodde ett tag att jag drack whisky från Islay. Häftigt var det men smaklökarna hängde inte riktigt med.

andersand sa...

Ja vid första smutt är det en liten chock. Kul att den kommer till systembolaget, då kan jag tänka mig att köpa en eller två flaskor till och gömma undan ett tag för skojs skull.

David L sa...

Har sett denna i kylen på Bishops i Karlstad sedan i höstas. Dock har jag av någon anledning inte orkat köpt den. Bättre att vänta till bolagssläppet nu. Gillade Islay Cask (009) så det ska bli hyfsat intressant åtminstone.

Förresten verkar det ju som "Speed Ball" är påväg bort nu... lite kul att jag hann testa den, intressant öl..

Victor sa...

Jag har ganska blandade känslor vad gäller Brewdog, men man kan inte komma ifrån att det ändå är rätt schyst att alla whisky-heads där ute får chans att dricka roligare "whiskyöl" än Innis & Gunn!

andersand sa...

Där har du verkligen en poäng Victor. Och i jämförelse med Innis & Gunn är detta ölet för den delen helt fantastiskt.