fredag 9 januari 2009

Bishops (och allt vad det innebär)

Var på Bishops Arms i Malmö i eftermiddags, gled in lite över fyra och kände, efter mycket studerande att jag behövde spränga skallen med lite schyst öl. Eftersom jag inte har provat "Ölfabrikken" på burk så slank både deras Pale Ale och Porter ner, ingen av dem var lika bra som jag minns dem på flaska, framförallt inte portern som var god men långt ifrån lika fantastisk som de något äldre varianterna jag många gånger druckit på flaska innan.

Någonstans där emellan visade bartender mig deras nya, "häftiga" whiskey flaska och sa "vill du ha något rökigt så prova den här". Jag som inte direkt dricker whiskey eller vet ett piss om det frågade lite blygsamt vad det var, det var tydligen en "Octomore".. Aja, kanske senare för nu hade jag siktet på en flaska "Närke stormaktsporter 2005" och den blev det..

160kr för 25cl är kanske inte billigt men när man betalat 240kr för "kaggen" så kändes det ändå rätt ok. Ölet var gott, vinöst, otroligt komplext med en helt sinnessjukt djup arom. Som de flesta andra föredrar jag den ekfats lagrade varianten men detta var ändå otroligt gott och vafan är 160 spänn i en livstid? Någonstans i mitten på stormaktsportern kom min lady från skolan, hungrig och sådär allmänt flickvännig så det var dags att röra sig mot hemmet.

Självklart kunde nyfikna jag inte låta bli att prova ett par centiliter av den där extremt rökiga whiskeyn först. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av whiskey så kan jag inte riktigt uttala mig men jag tyckte det var häftigt och gott, i slutet smälte det som het karamell på tungan och det var skithäftigt. Jag kanske borde prova mer whiskey? bra whiskey eller inte så vandrade jag hem nöjd med en stormaktsporter i magen, snacka om att liva upp en tråkig fredag som, från början inte ens kändes som en fredag utan snarare en tisdag.

9 kommentarer:

Weine sa...

Jag älskar rökig whisky men har inte provat värdens rökiga whisky Octomore, lite ung nu. Ett tips är att fortsätta leta i samma region Islay på skottländska västkusten.

Köpte en Kaggen 2006 25 cl på OT i somras, fick då betala 350 kr.

dempa sa...

Jag är långt från någon whiskyfantast, men har väl några av de vanligaste singelmalterna hemma.
Däremot måste jag säga att min trevligaste bekantskap med Islay är Ileach. Riktigt rökig/tjärig (har svårt att känna skillnaden på vad som är vad), och en trevlig mörk färg.

Weine sa...

Ileach = Bra. Lagavulin = Bäst i världen. Enorm smakupplevelse av tjära, sälta, ek, torv och rök!

andersand sa...

Ah, whiskey är ett ämne som jag väldigt försiktigt och långsamt kommer utforska. Blir jag lika tokig i whiskey som i öl som kommer jag inte ha några kläder kvar..

350 för kaggen är ordentligt.. Tycker priserna varierar rejält från ställe till ställe och från stad till stad, vad beror detta på?

Gyllenbock sa...

"vafan är 160 spänn i en livstid?"

Helt rätt tänkt! Man måste unna sig saker och ting.

Whisky är ett intressant ämne, innan jag på allvar började dricka öl drack jag en del whisky. Återstår att se när det återigen blir dags att dricka whisky lite mer seriöst.

Martin N sa...

Laphroaig är den bästa och mest brutala Islay- wirren enligt mig.

Bara en så`n sak som att smaken beskrivs som "medicinal" i vissa böcker gör ju att man måste älska den:-)

Länge leve Laffe!!

dempa sa...

Btw, Ölfabrikkens Pale ale på burk tycker jag påminner om nån dålig märzen/oktoberfest. Så pass lite humle har de använt i brygden.
Men vad kan man kräva när burkarna kostar 7 kr st på danska livsmedelsbutiker..

andersand sa...

Ah, jag pröjsade 80/burk fast Pale Ale'n var inte riktigt så tam som du beskriver den men samtidigt långt ifrån den på flaska..

Ska för övrigt försöka komma ihåg nämnda whiskey namn ifrån era kommentarer så att jag kan prova när tillfället är rätt.

Niggze sa...

Får nog hålla med om Laphroiag, nästan sjukligt brutal.