fredag 2 januari 2009

Alesmith Old Numbskull


Sitter nu, en kall fredagskväll och smuttar på Alesmiths "Old Numbskull", ett jävligt amerikanskt barleywine (humle!) på 11%. Lite tidigt för en sådan här tungviktare men jag försöker beta av icke testade öl.. Innan jag går in närmare på ölet ska jag berätta att jag igår var på "Nya Tröls Bar & Restaurang" nära folkets park i Malmö (väldigt icke-uppdaterad hemsida.) Nya Tröls är nog, enligt mig det bästa stället Malmö har att erbjuda just nu, i öl väg. Bra priser har de också (minst en tia billigare än samma öl på tex bishops arms men ofta mer.) och ett väldigt expanderade sortiment av väldigt varierad stil. Igår drack jag två av deras dyrare 33cl öl och landade ändå bara på 89kr/st. Det blev först en Pannepöt 2006 och sedan en Peche Mortel, båda ölen var helmumsiga. Jag tänker besöka Nya Tröls snart igen för jag hittade en del intressant öl att prova (körde på säkra kort igår) så jag kommer nog med en mer detaljerad recension av stället vid senare tillfälle. Nu till Old Numbskull!


Fin, mörk, klar kopparfärg med ett litet kletigt skum som lämnar en del rester på kupan. Aromen är hel färsk och inbjudande med färsk humle (tänk deras IPA) men också med en underbart maffig maltprofil, otroligt inbjudande! Doftar verkligen amerikanskt barleywine men på ett bra sätt! jag brukade (tills nu) vara en lätt motståndare till amerikanska tolkningar på barleywine som jag oftast tycker görs bäst av engelsmännen. Hur som helst, smaken är otroligt fruktigt, humlerik, karamellig och allmänt mumsig. Kroppen är relativt fyllig, avslutningen är en ordentlig humlesköljning som sjunker till en agressivt bitter, något spritig och fruktsöt eftersmak som biter i käften länge. Skitbra men det är verkligen ett levande monster som utmanar, det är aldrig lugn och ro. Från första klunk är det här ett hat-kärleks förhållande som jag inte vet om man kommer ifrån, kanske genom längre lagring av ölet men samtidigt tänker jag, jag älskar striden! livligheten och attityden. Helt klart ett av de bättre amerikanska barleywine jag druckit!

8 kommentarer:

Weine sa...

Tröls får besökas vid nästa besök i Malmö ser jag.

Är grymt sugen på Old Numbskull. Får se när jag går på min flaska. Drack du hela ensam? Är lite intresserad då det kan bli lite mycket med den koncentrerade smaken i barleywines.

Niggze sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Niggze sa...

Har inte varit på tröls en ända gång men gått förbi där hundra gånger känns det som, får bli en blixtvisit nästa gång man vandrar på amiralsgatan påväg ut mot skivesset för att spana in om dem har fått in någon skön begagnad skiva ;)

Gyllenbock sa...

Kul att höra att det finns några bra ölkrogar i Malmö.

Länge sedan jag besökte Malmö, en kombination Malmö/Köpenhamn vore inte helt fel då vädret är lite varmare.

andersand sa...

Ah, alltså.. Tröls är bra för att vara Malmö vilket inte nödvändigtvis betyder att det är bra :) men de verkar kämpa på och någon där värkar ha passion för öl så förhoppningsvis utvecklas det i rätt riktning.

Old numbskull var inte sååå farlig, mycket humle som gjorde den lättslukad men flickvännen fick ett mindre smakprov också.. Fast nästan hela flaskan gick ner hah.. Ångrar att jag inte köpte fler..

Funderar på att kila till Tröls ikväll och klämma en burgare, har varit konstant sugen på pub burgare i en vecka nu.. En med guacamole och pfefferoni vore inte helt fel..

bark sa...

När man läser vad amerikaner håller på med så verkar det som om gränsen mellan amerikansk DIPA och amerikansk barleywine håller på att suddas ut. Det här verkar vara ännu ett exempel på det. Eller?

andersand sa...

Bark: Ja det kan man nog säga. En tydlig skillnad mellan denna och en DIPA finns såklart men det är samtidigt väldigt långt ifrån engelskt så att säga. Jag vet faktiskt inte om jag skulle vilja se vissa amerikanare göra mer genuint barleywine, ogillar ofta deras försök till tex belgisk öl och tycker deras humle sitter där den ska när man är på det humöret.

GW2 Cd key sa...

great publish... may help us a whole lot,it is Exactly what I was looking for! Many thanks. Cheap Guild Wars 2 Gold