söndag 21 december 2008

Wipeout IPA

Jag forsätter då min hop-spree med "Port Brewings" standard IPA "Wipeout" på 7% alkohol och 78 IBU, minst sagt lovande. Etiketten är ett snepp fulare än den på "Hop 15" med en surfare som slår i skiten. Så jävla långt ifrån Sverige i december man kan komma. Nu är det ju exakt det jag strävar efter, låtsas som att det inte är december, låtsas som att det inte är kalla, regniga, deprimerande tider.


Färgen på ölet lyser upp tillvaron, riktigt vacker, lätt grumlig orange aktig bärnsten som får vila under ett litet men långlivat smutsvitt skum. Efter lite rörelse så lämnas också en del rester på glaset. Doften är något anonym och standard med mycket karamell och lite honungs sötma, humlen (Cascade, Centennial, Amarillo, Simcoe och Summit) är stiltypisk men hoppar inte ur glaset som jag hade hoppats, den är mer harmonisk och mjuk. Kroppen är lätt till medelfyllig med väldigt lite kolsyra. Ölet är i smak, ungefär som i doft med en del ytterligare jordiga och bittra toner i eftersmaken. Även en del frisk frukt kan hittas, de typiska grapefrukt tonerna finns där men de harmoniserar bättre än ofta och känns något mer genuina och söta vilket faktiskt är heltrevligt. En bra, välbalanserad westcoast IPA som om något, kunde ha lite färskare humle smak (nu kan det vara så att flaskan faktiskt är lite utdaterad och att humlen på så sätt hamnat I baksätet..) Hursomhelst är det gott och en "bomber" slinker ner som om det var ett 25cl glas, trots det finner jag mig stundtals fantiserande om Alesmiths IPA med sin vassa, färska humle karaktär, just det den här IPA'n saknar.

Inga kommentarer: