fredag 19 december 2008

Vilka julöl bör man dricka på julafton?

Jag har ett ganska bra tag nu vandrat omkring och funderat över "vilka julöl man bör dricka på julafton?". Jag har provat mig igenom alla som för mig är mer eller mindre intressanta men inte direkt blivit något klokare. Jag tänkte be de som läser bloggen att komma med rekommendationer lite utifrån hur min julafton ser ut. I år firas julafton hos min mor, med far, lillebror, morsans morbror, min flickvän och "morsans gubbe" (Ne, kära mor har inte två män, eftersom jag är född i mitten på 80-talet så är jag uppenbarligen skilsmässobarn.) Det är dock bara jag, mor och flickvän som dricker öl (de två sistnämnda gör bara det till maten.)

Vi börjar hursomhelst med pepparkakor, gorgonzola och glögg. Jag är ingen glögg fantast så jag smuttar väll på sin höjd på en halv mini mugg. Däremot vill jag ha nått schysst öl här som funkar bra med gorgonzolan, pepparkakorna bryr jag mig inte om (blir väll en eller två) men gorgonzolan är viktig. Vilken öl kan tänkas lämplig här? Jag tänker Nögnes God Jul, det enda negativa med den är ju att den har lite hög alkoholhalt för tiden på dagen, möjligheten finns ju iofs att tvinga på flickvännen halva flaskan och då blir det väll inte så farligt, men som sagt så vill jag ha rekommendationer så vilken julöl tror ni kan passa till "Anders and" och gorgonzola? Det enda jag egentligen inte vill ha I den här situationen är någon långtråkig engelsk sak.

Nästa steg på dagen blir då julmaten, här kör vi allt det vanliga. Jag är inte glad för julmat men jag hatar det inte heller och brukar äta lite av varje (vilket brukar räcka för att man ska bli proppmätt.) Här tänker jag ett gott, välbalanserat öl som ändå har en vettig beska och inte är för dystert. Jämtlands julöl kanske? Jag gillade även Oppigårds winter ale men det kanske är så att den är lite för humlefriskt för att funka på julbordet? Jag har faktiskt ingen aning, jag vet bara att jag vill ha något relativt smakrikt, inte för alkoholstarkt och det ska gå att dricka länge. Det är mycket möjligt att man behöver två öl I ungefär samma stil vid detta momentet då det brukar ta ett tag innan man reser sig ifrån bordet och går vidare till nästa steg, Klapp öppning!

Barnslig som jag är så älskar jag att öppna julklappar, detta kombinerar jag gärna med ett friskt, lekfullt och smakrikt öl, helst något som inte kräver för mycket fokus, kraftfullt men inte för komplext kanske? Eftersom jag innerst inne är en "hop head" och inte direkt en för julöl så kanske Ölfabrikkens Jule Ale vore något I denna situation? Jag kan verkligen se mig själv sukta efter amerikansk humle efter en dag med annars mer tillbakadragen och sötare öl så.. En Beer Here Jule IPA vore kanske det lämpligaste men den kommer jag ju inte ha tillgång till på julafton.

Efter julklapps öppnandet blir det till att varva ner I vardagsrummet med nötter, knäck, chocklad mm. Vad kan man då toppa kvällen med? Jag tänker mig något riktigt kraftfullt och exklusivt, man kanske får gå utanför julöls ramarna här? Förra julafton drack jag en Thomas Hardys 05 och den var perfekt I den situationen, nu sitter jag tragiskt nog inte på några äldre årgångar så det får bli något annat. Jag har faktiskt ingen aning om vad men antingen ett fylligt, komplext barleywine eller möjligtvis en 15+ %'ig långkörar imperial stout. Bara det tvingar en till att sakta ner, lugna ner och sakta men säkert göra en redo för en god natts sömn.

Som sagt, jag vill ha massor av rekommendationer! Jag provar gärna oväntade kombinationer och tar till mig udda förslag. Så länge det är öl som inte är rekommenderade av Aftonbladets eller någon annan blaskas experter (de ska vara baserade på riktiga människors erfarenheter och smak, er!) och är lätt tillgänglig för jag planerar inte någon Köpenhamn eller annan resa innan julafton.




Drar till med ett God Jul!

8 kommentarer:

Andreas sa...

Till julmaten ska du dricka Mysingen oslagbar tycker jag...

Niggze sa...

Håller med andreas,ska själv dricka mysingen till julbordet! Kommer kanske med fler förslag senare idag.

Gyllenbock sa...

Trist att skriva samma sak som herrarna före mig, men även jag kommer att dricka Mysingen till julmaten.

Senare på kvällen blir det garanterat en Stille Nacht och kanske även en Slottskällans Imperial Stout från år 2001. Får se hur mycket man orkar. :)

andersand sa...

Mysingen står på inköpslistan för matöl då!

David L sa...

Jag vet inte heller riktigt vad det blir till maten. Troligtvis kommer jag dock göra en "favorit-i-repris" och avnjuta en Nögne Ö God Jul framåt kvällen. Mysingen låter dock som ett väldigt intressant alternativ till maten...

Rekan sa...

Har också funderat på det här. Blir nog Nils Oscar Kalasjulöl och Fullers Old Winter Ale till maten. Vill inte ha nåt för humligt eller alkoholstarkt. Ska ju självklart drickas snaps också. Senare på kvällen så blir det nog nåt mörkare, kanske Nögne eller Mikkeller.

Baggen sa...

Eftersom jag har en släkt som har väldigt liten tolerans mot "smakrik" öl så föll valet på Grebbestads julöl då den är sådär krämigt god och lättdrucken. Efter maten blir det tyngre saker som god jul, jule ale och kanske en Samichlaus 2006 som avslutning på kvällen.

andersand sa...

Det lutar åt Jule Ale någonstans där efter maten, jag tror fortfarande Nögnes kan vara en höjdare till gorgonzolan så det blir nog så om jag inte får några andra förslag. En äldre samichlaus hade varit intressant men har inga sådana i närheten..