onsdag 31 december 2008

Vi inleder det nya året med "bomber och granater"

Ja det gör vi men innan det äter vi och dricker gott. Sitter nu ner, i lugn och ro, väldigt mätt efter en enorm middag. Blev en ovanligt lugn nyårsafton i år, sket i festerna, sket i att bry mig om att det snart kallas "2009" och sket i nästan allt vad nyår innebär förutom god mat och god öl. Nåja, till förätt blev det krossad avokado med ett par mögelostar samt söt honungschevre och Cantillon "50ºN-4ºE" (bryggeriets geografiska position.) Ölet var gult med ett litet, snabbt döende vitt skum. Mycket "funky" och våt doft, lätt persikofruktig med allmänt lyxig, nästan champagne lik karaktär. Smaken var även den mycket skum och stallig med mycket grapefrukt och ostig ko-skit. Samtidigt väldigt lyxigt, träigt och gott. Eftersmaken hade udda karaktär som jag inte kunde sätta fingret på men roligt att dricka var det. Långt ifrån "sur" i jämförelse med annat ifrån Cantillon men här ger det utrymme för en annan typ av njutning. Denna gueuze ligger på 5% och har även legat på cognac fat i två år. Cognacen var, för mig i alla fall inte värst märkbar men samtidigt har jag ej smakat mycket cognac i mina unga dar. Någon mera erfaren hade kanske hittat en karaktär okänd för mig.

Till "huvudrätten" (fyllda lövbiffar med sparris och annat gott) drack jag en Ordrup IPA. Frisk men samtidigt lite söt IPA på 7,8%. Funkade bra till maten, friskade upp det hela utan att förstöra med för mycket humle, har druckit ölet innan från fat på "Ölbaren" så jag orkade inte skriva in en ny recension och hittar just nu inte mina anteckningar.. Hursomhelst är det åt det sötare hållet men inte alls Engelskt och blygsamt, helt ok med andra ord och det fyllde som sagt sin funktion.

Eftersom jag själv inte avfyrar några raketer någonsin så tänkte jag ändå, på ett annat sätt dra mitt strå till stacken med det stora ölet "Bommen & Granaten" från De Molen. 15,2%'igt barleywine som nyligen damp ner i systembolagets "mitt i månaden" släpp.


Efter lite borttagande av vax så korkar jag äntligen upp, häller ett mycket stillsamt, kopparfärgat öl rakt ner i min lilla kupa. Trots ganska hård upphällning så genererar ölet bara ett ytte pytte skum som knappt räknas då det inom två sekunder förvandlas till några seglivade bubblor. Stillsamt och tyst första intryck. När näsan närmar sig så framstår intressanta och fruktiga dofter, ljusa, koncentrerade och värmande som för tankarna åt fruktdessert. Ingen direkt alkohol bara massvis av koncentrerad frukt, minimal karamell men annars enbart all möjlig slags frukt. Woah, kroppen är oljig, kletig och riktigt seg, hänger liksom fast på olika platser i munnen och sprider en enormt söt smak precis överallt. Samma koncentrerade, fruktiga och söta smaker som i aromen med ytterligare "kakiga" toner. Ölet avslutar med förvåningsvärt lite alkoholsmak men mycket sötma, samma fruktiga karaktär med en liten, ganska bitande, gräsig bitterhet. Det är gott men det är koncentrerat, man väntar sig något ännu tjockare och fetare, detta är relativt slankt och snyggt. En sorts fruktig, ganska välbalanserad sprit snarare än ett traditionellt barleywine. De som inte är beredda på dess enorma sötma lär få en chock.. Jag tycker det var ganska gott men långt ifrån det bästa jag har druckit ifrån det här bryggeriet. Jag har en flaska kvar, den kan gott få ligga tills min 50 årsdag eller nått.. Ett öl som onekligen ska bli jävligt kul att prova efter det har fått stå till sig en hel del.

Gott nytt år!

2 kommentarer:

Victor sa...

Bra nyårsaftonsölmeny! Cognacfatslagringen av 50ºN-4ºE låter sannerligen mycket trevlig - men det verkar överlag som att folk (både random ratebeerianer och nu du) tycker att cognacsinslagen är för subtila.
Tack för den första inblicken i Bommen & Granaten! Dracks det till någon typ av mat? Låter som ett öl som kan passa bra ihop med salta ostar!

andersand sa...

Ja cognacs inslagen var lite svåra att nå.. Möjligt att de har haft en annan effekt på ölet än ren "smak" dock då jag fann det väldigt lyxigt och champagne'igt överlag men hade svårt att sätta fingret på det..

Drack en del av Bommen & Granaten till Citronmaräng paj, en annan del till Roquefort och Stilton. Ingen av kombinationerna funkade värst bra, Stiltonen var ok men överlag tog allting bara bort smak från ölet och dödade upplevelsen lite, som sagt så var smaken på ölet väldigt koncentrerad och inte värst "fet" vilket gjorde det något skört. Finns säkert bättre ostar att kombinera med dock, kan även tänka mig att äkta vanilj glass med hjortron matchar smakprofilen men det är en vild gissning och blir det för sött så finns det inget kvar av ölet då det i princip bara består av sötma..