onsdag 3 december 2008

Vertical Epic 070707

Då var det första gången man fick smaka på ett öl ifrån "stone brewing company" som man inte tyckte var gott eller skitgott.. Vertical epic 070707 är ett av elva öl som det är menat att man ska samla på sig fram tills 2012 och sedan dricka i en "vertical tasting". Det lär ju inte vara värst många svenskar som lyckas göra detta.. Hursomhelst så är 07'an enligt Stone en korsning mellan en Belgisk tripel och en saison på 8,4% och någonstans mellan 20 och 25 IBU. Ölet är ordentligt kryddat med kardemumma, ingefära samt grapefrukt, citron och apelsinskal.. Slå det!


Ungefär det som beskrivningen skvallrar om tycker jag att det smakar, väldigt kryddigt med en liten beska. Doften är väldigt kryddig, julig och lite för mycket. Inte värst inbjudande. Utseendet är helt ok, relativt klart, kopparfärgat med ett minimalt vitt skum som inte lämnar några rester eller intryck. Kroppen är ganska lätt, lagom kolsyra och den glider ner lätt. Eftersmaken är söt, inte nämnvärt lång och den också kryddig och lite sådär, mjää förutom en del friska citrontoner. Det här var, uppenbarligen inte min typ av öl, för mycket kryddor och för lite av allt annat. Det blir lite sliskigt. Det är inte odrickbart på något vis men för att det verkligen ska bli trevligt att dricka krävs nog något passande ätbart till. Någon som har något förslag? jag har två flaskor till som får stå, antingen tills jag hittar en superb mat och öl kombination eller, tills jag har skaffat de resterande tio flaskorna ifrån "epic serien" vilket kanske inte är så jätte sannolikt..

8 kommentarer:

Niggze sa...

Skippade att köpa denna,hade en slags känsla som sa att jag inte skulle tycka om den eller alternativt inte tycka om det dyra priset. Kanske hade rätt där?

andersand sa...

det hade du nog. Kan vara kul att dricka om ett tag dock (bra tag) men just nu är den rätt menlös.

Fredrik sa...

Jag minns att jag tyckte att denna öl var fantastisk, iofs så drack jag den typ klockan 1 på natten efter förra öl-mässan i Stockholm.

Var rätt trött då :-) får se om jag gillar den även denna gång, (köpte 2).

/Fredrik

andersand sa...

Fredrik: Det är möjligt att den är god om man har bedövat smaklökarna innan lite ;) för min del var det "första ölet för dagen" och då kändes det för mycket.. Men får ju ge den två chanser till eftersom jag köpte tre flaskor..

ws sa...

Skulle återkomma när jag började på min Adam, och det gjorde jag för en stund sedan….ojojoj vilket hantverk detta ääär!! Komplext öl med lager av smak som aldrig tycks ta slut. Har ingen aning om hur gammal min butelj är men det är rikligt med humle kvar i både doft och smak.

andersand sa...

ws: låter prima, Adam är verkligen en unik smakupplevelse i sig, otroligt fylligt. Funderar starkt på att åka över till Köpenhamn idag och handla lite, då ska jag antingen dricka eller ta med mig en Adam hem. Blev sugen nu och det var ett par månader sedan jag drack den sist.

ws sa...

Om man ändå hade närmare till Köpenhamn. Får planera in en resa i början av nästa år. Var en trevlig kväll igår som startades med en Stone Imperial Russian Stout för att sedan övergå till Hair of the Dog Adam och avslutades med Black Albert. Tänkte nu ev ta mig iväg till hembryggarföreningens vinterölsträff med tillhörande provning kl 13 idag i Göteborg.

andersand sa...

Låter som en trevlig kväll där! blev en kort runda till Köpenhamn igår med besök på Ölbaren och sedan småshopping på Barleywine.. Blev bland annat en Hr.Fredriksen imperial stout och en..... Adam! ser fram emot att smutta i mig den igen.