fredag 5 december 2008

Verdi Imperial Stout

Jag får väl erkänna att denna Verdi Imperial Stout faktiskt är min andra flaska. Första gången jag provade ölet var precis när det kom (tillfälliga nyheter December.) Av någon anledning glömde jag skriva anteckningar om ölet och när jag var i botten av glaset så tänkte jag ”äh, vafan, tar väl o köper en flaska till” och trots min ganska stora skeptiska inställning till ölet i början så var det utan tvekan gott nog att förtjäna ett andra köp. Anledningen till att jag var skeptisk var förresten att imperialistiska stoutar under 9% ofta inte brukar vara sådär wohoo direkt, sen var ju priset/liter en del ändå och bryggeriet helt okänt för mig samt faktumet att det fanns så mycket annat kul i samma släpp. Ölet är hursomhelst bryggt av italienska ”Birrificio del Ducato” och landar på 8,2%. Det är bryggt med ”kryddor” (chili) och kommer i en liten, ganska häftig flaska med en något udda, halvflashig etikett. Jag drack den lätt sval till rumstemperatur ur en stor konjakskupa.


Färgen är svart med ett litet ljusbrunt skum som efter en spinn i min kupa lämnar ordentligt med skumrester i hela glaset. Aromen är mycket inbjudande av kakao, mjölkchocklad, russinlik alkoholdoft och en lätt dos frän chili. Kroppen är lätt, låg kolsyra och smaken är stor och full av chocklad. Smaken är inte stor som i många andra öl av samma kategori men trots det väldigt god och komplex. Även citrus och lätt rostad malt sticker ut i början. Finishen avslöjar humlen som harmoniserar bra med ölets lätta känsla och ljusare chocklad toner. I eftersmaken kommer verkligen chilin, det är kryddigt och förvåningsvärt hett och det harmoniserar väl med chockladsmakerna, alkoholen och de lätta friska citrus tonerna. Om man inte förväntar sig en mördar stout så är detta faktiskt en riktig höjdare, chilin fegar inte i eftersmaken och det är bra för annars hade ölet varit på gränsen till att sakna attityd helt. Nu överrumplar det en istället genom att bita till ordentligt när man minst anar det. En imperial stout som man åtminstonde borde prova (två gånger!)

Inga kommentarer: