lördag 20 december 2008

Uops I did it again

Jag skrev i förra inlägget att det inte blir några Köpenhamn resor innan jul. Jag ljög för det blev det, jag fick ett ryck (snarare ett CP-ryck) och hoppade på tåget till Köpenhamn i förmiddags, lunkade genom red-light distriktet och andades in känslan av "annan stad". 40 minuter efter man satt sig på tåget är man i en HELT annan stad, för det första en huvudstad, för det andra ett annat land och det märks. Hursomhelst, jag vandrade raskt vidare och kom snabbt till Ölbutikken. Här råkade jag inhandla 2st Alesmith IPA, Wee Heavy, Old numbskull, Port brewings Wipout IPA, 2nd anniversary double IPA och Hop 15 double IPA samt Averys Mephistopheles Stout. Förutom det så fick jag av även en flaska Alesmith/Stone/Mikkeler tripel på köpet (har provat den innan men då på european beer festival med massa annan öl i strupen så det var ganska långt ifrån en rättvis provning.) Där fanns en hel del andra intressanta amerikanare tex från "Lost Abbey" och "Jolly Pumpkin" men jag var tvungen att sätta stop ganska tidigt.


Varför fick jag då detta ryck? Jag blev helt enkelt sugen på en bra IPA och nu har jag faktiskt sprungit omkring med massa öl på ryggen hela dagen så vad förtjänar jag om inte världens högst rankade IPA? Då öppnar vi väl upp då..

ØL!

En liten stund senare.. Alesmith IPA är lätt grumlig och bärnstensfärgad med ett stort väldigt fint smutsvitt skum som lämnar stora mängder rester i hela glaset. Man kan absolut inte se att det är något sjukt bra med det (förutom resterna som skvallrar om en vettig mängd humle..) Så fort man närmar sig med näsan så förstår man som humleälskare vad det handlar om dock, den där färska, friska humle attacken som är helt olikt något annat på hela jorden. Det luktar krispigt hur fan nu någonting kan göra det. Under den färska humle aromen ligger den grundläggande karamellen tillsammans med oljiga och jordiga toner. Minst sagt inbjudande. Kroppen är medelfyllig med lagom mycket kolsyra, humlen attackerar härligt på tungan och dominerar i detta ölet. Karamell sötman håller sig i bakgrunden och ger lagom mycket stöd, underbar balans. Eftersmaken är lång, den pendlar mellan oljig, bitter, rå humlesmak och små retsamma karamell toner. Otroligt välbalanserad och frisk IPA som aldrig visar sina 7,25% (den här ölen kan verkligen slå fel/rätt om man inte hejdar sig!) En IPA i den här klassen, eller bara nära den här klassen för den delen är precis vad systembolagets ordinarie sortiment behöver. Nu ska jag inte gnälla på systembolaget dock, de har hållit mig väldigt upptagen de senaste månaderna. Nu ska jag däremot dricka vidare på min IPA, skål!

6 kommentarer:

Zeke, Texas och Hajen sa...

AVUNDSJUK

dempa sa...

förbaskade katter som alltid loggar in på min dator.

andersand sa...

Haha, jag är allergisk så håll dem borta från min öl!

ws sa...

Kul, nu blev jag ÄNNU mer sugen på AleSmith IPA och som du säger finns det ju så mycket annat intressant på Ölbutikken just nu. Nu måste jag bara hitta en lucka för min Köpenhamnsresa.

Ska bli intressant att höra vad du tycker om Mephistopheles.

Niggze sa...

Ungefär vad som skall inhandlas imorgon,har skjutit upp köpenhamns besöket femtioelva gånger nu men imorgon bär det av. Får se om det blir en Wee heavy eller om jag är tråkig och köper något jag redan provat! Men 2-3 Alesmith IPA blir det iallafall!

Gyllenbock sa...

Undrar om det inte snart är dags att flytta till Skåne? Känns så.