tisdag 16 december 2008

Samuel Adams Chocolate Bock


Jag och flickvännen var nyfikna på denna, jag kikade på bäst före datumet och såg att det var 2009-04, det och den relativt låga alkoholhalten fick mig att tänka "ja vafan, vi klämmer skiten". Denna "chocklad bock" är en av Samuel Adams "extreme beers". Ett bock öl som inte har torrhumlats på humle men på sällsynta kakaobönor ifrån "Felchlin" som är ett Schweiziskt chocolaterie. Det faktumet kombinerat med en relativt hög prislapp och en överdrivet flashig flaska utgör presentationen.. Jag hade inga höga förväntningar på denna, visst tycker jag bra om chocklad men "Boston Beer Company" är väl knappast världens mest konsekventa bryggeri, eller, kanske är det just konsekvent i benämningen att det mesta är väldigt mediokert. Aja, till ölet.


Färgen är klar, mörkt rödbrun. Det bjuds på en liten beige skumkrona som efter en liten sväng om i glaset faktiskt lämnar lite rester här och där. Doften slår mig först som maltig och ganska anonym men en del ljus chocklad finns där också. Kanske lite mindre än väntat. Luktar ganska simpelt och instinktivt vill jag inte sniffa vidare. Kroppen är lätt till medelfyllig, ganska len och här kommer den utlovade smaken av chocklad. Tyvärr är det en ganska endimensionell sådan av ljusare chocklad, pudrig kakao samt en del fruktiga och ganska friska malt toner. Eftersmaken är ren, simpel och för kort med lite av det ovannämnda. Ett helt ok men ändå ganska lågmält öl som inte gör i närheten av samma väsen av sig som presentationen. Ni som kikade på den flashiga flaskan men bestämde er för att inte köpa en har inget att ångra, lägg de där 130 kronorna på ett roligare öl. Jag själv hade inte köpt en flaska till av den här om den så kom på 35cl flaska och kostade en tjuga, det finns öl utan chocklad som smakar mer chocklad än den här och som är betydligt komplexare. Aja, finns ju mer rolig öl i kylskåpet..

3 kommentarer:

ws sa...

Tack, då slapp man köpa denna. Gick idag förbi bolaget idag för att plocka upp ytterligare någon Goose, fick med mig en på 13% denna gång samt en flaska A.F.O. från Birrificio del Ducato. Stod då och tittade på denna Bock från Sam Adams, mest pga flaskan då jag egentligen inte är speciellt intresserad av bocköl. Stod även och övervägde om man skulle investera i ytterligare några Rasputin innan de tar slut och man ångrar sig. Du är inte på gång att ta dig igenom en Rasputin så vi andra vet om det är välinvesterade pengar?

andersand sa...

Min Rasputin är lite väl kyld för tillfället men tänkte korka upp efter att jag har ruvat på den ett tag.. Åsikter kommer snart. Blev lite för lite ölshoppande denna 15'e för min del, December är den generösa dyra månaden.. blev choklad bocken, två av vardera de Molen och sju flaskor Bourbon county stout. Du får berätta om AFO är något att hänga i granen för den skippade jag, nog stor risk att det finns en bunke flaskor kvar efter jul också så..

Niggze sa...

haha jag tillhör dem som stod och glodde på den och tänkte att flaskan var rätt flashig men ändå sket i det =)