torsdag 11 december 2008

Old stock ale 2004

Det var meningen att jag skulle dela denna biran med min 08'a polare när han var på besök men det byttes mot Köpenhamn supande istället. Old stock ale är ett öl, som de flesta nog vet utvecklas riktigt väl och skillnaden på en färsking och en med några år på nacken är väldigt stor, det går från spritigt, spretigt och nästan odrickbart till underbart på relativt kort tid. Planen var just den, att jag och mina 08'a vän skulle börja med att dela en 08 för att sedan prova en 05 och kanske sen en 04, just för att smaka på skillnaden. Öltypen är för övrigt inte min favorit så jag tycker nästan att akten att prova det är värd mer än att faktiskt smaka på det, eller vad man nu ska säga. Ikväll blev jag dock väldigt sugen på ett fylligt öl med mycket smak och tänkte ta och öppna en Old stock 04 som har en alkoholhalt på 11,4% och 36 IBU.


Ölet är djuprött med ett litet beige skum som efter en stund bara lämnar en ring runt glaset. Aromen är sinnessjukt komplex och harmonisk med häftiga toner av nougat, kakao och koncentrerad komplex frukt. Allt ifrån apelsin till äpplen och körsbär kan man hitta. Kroppen är kletig och mellanfyllig men det är svårt att tänka på då man får en stor, koncentrerad smakattack av portvin, kakao, körsbär och åter igen massvis med frukt. Ölet avslutar värmande, lyxigt, komplext och min första tanke är "fin sprit" och allt vad det innebär. Det händer väldigt mycket i eftersmaken, när alkoholchocken har lagt sig (alkoholen är fortfarande märkbar men på ett bra vis) så blir man hela tiden hemsökt av torkad frukt, karamell, någon sorts goda kakor och åter igen den där svår definierade fin spritigheten. Antar att det låter som att det här är något av det bästa jag har druckit men mjäee, för det första så är det inte min "favorit stil", för det andra så blev jag faktiskt mer wow'ad av 2005'an jag drack för ett tag sedan och för det tredje så tror jag att det här kan bli bättre då det fortfarande finns kräm kvar i det här ölet, så att det räcker och blir en del över till och med. Hursomhelst så är det jättegott, nu vill jag, mer än någonsin prova "old stock cellar reserve"..

PS. Inget foto för svärmor snodde den där kameran man kan ringa med.

6 kommentarer:

Niggze sa...

Låter väldigt trevligt,tänkte inhandla en senast jag var på ölbutikken men sket i det. Inte min favoritstil heller men ja,nästa gång kanske!

andersand sa...

Helt klart värt att prova, som sagt, skillnaden mellan en med några år på nacken och en färsk är häpnadsväckande stor. Bara det i sig gör det kul.

ws sa...

Gav mig på Dogfish Head Raison DExtra i fredags. Det är en otrolig upplevelse som sprider en söt doft av malt och russin i rummet när man häller upp ölen, doftar man lite närmare känner man även alkohol. Smaken har samma profil men det som överraskar mest är hur otroligt väl alkoholen är integrerad. Alkoholen gör sig mest påmind som en brännande känsla på tungan, vilket i sig är imponerade då den är på hela 18,5% . Har noterat att den klassas olika på diverse sajter både Belgian Strong Dark Ale och American Strong Ale har jag sett men jag skulle nog klassa den som en Barley Wine i brittisk stil. Den överträffade klart mina förväntningar så jag rekommenderar verkligen att prova den om man vill ha något utöver det vanliga. Till något helt annat uppmärksammade jag idag att ölbutikken hade fått in AleSmith! Tyvärr var det inte deras Speedway Stout men bla deras IPA som enligt ratebeer rankas som den bästa i världen. Det känns som man måste sätta sig i bilen och styra mot Köpenhamn inom kort. Har du smakat denna IPA från AleSmith?

andersand sa...

Wow, ser på ölbutikkens hemsida nu att de även fått en del från lost abbey/port brewing som anses väldigt bra.. Bland annat Hop15 som är en sjuk dubbel IPA som jag provat i Stockholm och skulle kunna döda för att prova igen. Det ser verkligen ut som att det blir en resa till Ölbutikken snart ja, synd att juletid innebär tunnare plånbok dock. Måste spara in massor till vårens New York resa också.. Har redan spanat in en butik med massor av dogfish head så det blir till att plocka hem så mycket jag orkar bära.. Sen kommer ju lite intressant och dyr öl imorgon till systemet också.. puh.. Men kul.

ws sa...

Jag såg också att de fått in bla Hop15. Har inte druckit Hop15 men håller med dig att lost abbey/port brewing är väldigt intressant. New York låter trevligt...har själv planer på att besöka staden och hittade då följande butik new-beer.com. De har ett väldigt intressant ölutbud. Hur ska man bara få med sig allt hem?

andersand sa...

Ah, jag har fått en del öl av svärmor som hon inhandlade just ifrån new beer distributors, de har uppenbarligen mycket mer än vad man hittar på hemsidan i butiken.. När jag åker så kommer jag ha mist 3 personer som släpar åt mig.. Sen får man försöka dricka massor där hah, känns som att det blir väldigt mycket IPA, IIPA och IS i tre veckor, ska försöka testa så mycket jag bara kan. Blir rehab i Sverige sen, man kan nog inte ens om man försöker prova allt intressant i NY och få med sig allt hem är det ju inte fråga om. Ska systematiskt försöka ta med mig lagringsvänliga exklusivare saker hem sen dricka färska humlebomberna där. Är ordentligt peppad.