måndag 1 december 2008

Mera sommardrömmande efter mycket vintersläpande

Okej, vilken ölnörd har inte alldeles för mycket öl hemma just nu? jag fick gå två varv till systembolaget "hansa" i förmiddags för att jag inte orkade bära allt i en omgång (jag hade ändå ryggsäck och två stora tygkassar.) Det var många öl som krävde ett flertal ex av vardera och många öl som helt enkelt är så goda att man bara var tvungen att köpa några extra. Eftersom utrymmet är snålt så är vi alla nu tvungna att dricka upp en massa av det vi köper också, jag började med saison ölet D'erpe-merde ifrån "De Glazen Toren" på 6,9%, drucket ur ett "duvel glas" serverat ganska väl kylt.


Ölet är grumligt gult med en enorm skumkrona som sakta sjunker lämnades enorma rester på mitt duvel glas, ser jätteinbjudande ut (men akta er för jästen på botten, vilket gör ölet ogenomträngligt brunt, inte är jätte attraktivt när det kommer till saison..) Aromen är estrig och gräsig med grapefrukt och apelsin. Somrigt, det luktar "komma hem sent från en eftermiddag på stranden, slänga av sig de varma gympadojjorna och sätta sig barfota på altanen med en saison". Ölet är något för livligt och spritsigt innan det har lugnat sig i glaset men efter en kort stund så blir hela historien väldigt len. Kroppen är lätt till medelfyllig och smaken har massor av friska grape och gräs toner. Det avslutar ännu gräsigare, det är torrt och gott med en lång ganska bitter eftersmak med somriga, fruktiga malt toner. Ölet är en höjdare om man uppskattar friska belgare, det är både komplext och lättdrucket vilket är en udda men ändå väldigt trevlig kombination, det är många subtila lager av smak i denna så missta inte den för en stark förfriskare för det är inte det enda den är. Detta ölet fick mig verkligen att länga till sommaren, å andra sidan är jag en sådan som alltid saknar det jag inte har, sommar i detta fallet. I vilket fall som helst så rekommenderar jag detta ölet när man är ute efter en inte allt för komplicerad (men ändå tillräckligt intressant och sofistikerad) förfriskning. Ett lämpligt alternativ kan vara att hålla den i källaren tills varmare tider dock, om man nu är den icke nyfikna, icke drömmande typen.

9 kommentarer:

David L sa...

Skippade faktiskt den här. Känns ju inte som om man kan köpa alltig som kommer. :(

andersand sa...

Den kommer säkert inte ta slut i första taget.. och som sagt är det väl framförallt ett sommaröl.

Anonym sa...

Du verkar ändå ganska nöjd med De Glazen Toren än så länge - vilket bådar gott inför det egna testande. Även om saison inte direkt utgör någon favoritstil så kanske det är just vad vi behöver i dessa tider? Själv inledde jag decemberdrickandet med Stone's RIS - vilket kändes som ett ganska naturligt val när man inte druckit den tidigare. Mörkare än vinternatten I tell you! Kanske en aning alkoholtung i gumpen (vilket nog lägger sig i sinom tid - eller helt enkelt med en lite längre stund i kylen) och inte riktigt i klass med ek-yetin - men ändå...ja...gött!

// Victor.

David L sa...

Det har du visserligen rätt i... testade en saison från Ommegang för ett tag sedan på Bishops. Det var gott, men jag har ingen riktigt koll på hur stilen är. Påminde rätt mycket om en ljus belgisk stark ale/tripel... typ Duvel. Sedan har ju Moortgat något med Ommegang att göra, så det var lite skumt... aja. :)

andersand sa...

Victor: Ja, jag är nöjd faktist, även om jag har glidit ifrån belgisk öl lite det senaste året så finns en kärlek där som är oförstörbar. Jag köpte en bunke stone ris men har inte druckit någon än då jag ganska nyligen fick en 65'a ifrån usa.. Väldigt gott ja!

David: Ja det påminner lite om belgisk golden ale men är ofta inte lika starkt och har ofta en härlig, gräsig humle karaktär som man inte nödvändigtvis finner i en blond. Lite "husigare" och stalligare, bondöl på belgiskt vis kan man nog kalla det. Saison dupont är ett klassiskt exempel på stilen.

dempa sa...

Anders, jag trodde du var en fattig student, men du verkar helt klart ha en del undanstoppat i madrassen med tanke på det du handlar både i Köpenhamn och Malmö ;)

andersand sa...

dempa: det handlar helt om prioteringar ;) jag har inte klippt mig eller handlat nya kläder på sådär 2 år så haha.. Med tanke på hur generösa systembolaget har varit på senaste har man inte heller haft anledning till massa dyra pub/restaurang besök vilket drygar ut ölkassan en hel del.

Gyllenbock sa...

Din beskrivning av D'erpe-mere låter skön. Sommaren ja, några månader kvar sedan är det dags igen.

Tror inte att jag kommer att dricka min D'erpe-mere i år, väntar nog till vårvintern. Om jag nu kan vänta så länge.

andersand sa...

Ja man får hoppas sommaren kommer snart, varma kvällar på uteserveringar och friska ljusa belgare är något av det bästa jag vet. Chimay vit är också ett klassiskt belgiskt sommaröl enligt mig tillsammans med iskall Hoegarden wit eller "grand cru" och när kvälls svalkan slår till Westmalle tripel..