tisdag 2 december 2008

Kulmbacher Eisbock

Jag är sällan sugen på något tyskt och maltigt men gillar att ha några öl i den riktningen hemma för de tillfällena då jag verkligen blir det. Kulmbacher Eisbock är ett perfekt sådant öl, ett starkt (9,2%) och fylligt öl för de tillfällena då man vill sitta och suga på något ett bra tag och mysa ner sig i soffan riktigt ordentligt.


Ölet är mörk, mörk brunt med till en början stor skumkrona som dock dör ut väldigt snabbt. Inga rester överhuvudtaget på glaset. Aromen är förförisk av saltlakrits och viol, lite kaffe och lätt chocklad. Heltrevligt faktiskt. Kroppen är len och medelfyllig. Smaken är generös med en komplex maltprofil, mycket viol, kaffe, chocklad och bröd. Ölet avslutar ännu mer chockladigt, rent och snyggt med en lång örtig, lakrtis laddad, bitter och något torr eftersmak. Fan vad gott detta var, väldigt välbalanserat. Jag som inte har provat så mycket tyskar och normalt sätt är en äkta "hophead" blev väldigt positivt överraskad. Nu är jag minst sagt glad att jag köpte ett par extra flaskor!

2 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Låter trevligt! Kanske tar och provar en Eisbock på fredag eller lördag. Nyfiken det blir man ju.

andersand sa...

Kan tänka mig att den inte är för precis alla men väldigt god vid rätt tillfälle, komplex och inte alls sliskig så det är bara att köra!