måndag 29 december 2008

Kph rapport (från Plan-B)

Att vakna i Köpenhamn är något annorlunda, speciellt i jämförelse med att vakna upp i Malmö, på lugna sjätte våningen. När jag nyvaken stövlar utanför dörren för att vinka flickvännen adjö så håller jag på att bli överkörd av stora Christiania cyklar och blir lätt hörselskadad av den grymt morgonpigga söndagstrafiken. När jag efter någon minut går tillbaka in i den tomma, ljusa lägenheten så känner jag mig mer vaken än någonsin förr. Jag har sovit som en gris efter gårdagens dryckessession på Ölbaren där jag spenderade både eftermiddagen och kvällen sittandes i baren.


Ölbaren som ligger på Nörrebro är väl ett av, enligt "ratebeer" världens bästa ölställen. Jag har ej varit världen över men visst är stället trevligt och ett jag återvänder till nästan varje gång jag befinner mig i Köpenhamn. En mysig vardagsrum känsla och mycket tillmötesgående personal är en av anledningarna till att jag trivs där, en annan är det lugna tempot och den ofta låga ljudnivån. När jag ramlar in genom dörren denna gång blir jag bemött av välkänd musik på ytterst låg volym ifrån Radioheads frontman Thom Yorks egna sidoprojekt (The Eraser.) Utöver det blir jag bemött av en glad Australiensare som känner igen mig sen flera gånger innan. Vi börjar snacka om hur tomt det är (jag var dagens första kund) och inte förens efter tio minuter får jag chansen att beställa min första öl. Eftersom klockan inte var så mycket så ville jag satsa på något inte allt för alkoholstarkt, det sket sig snabbt dock och jag började med en La Trappe Quadrupel irån 2004. Inget favorit öl alls men eftersom jag aldrig hade provat en lagrad sådan så fick jag slå till ändå. Ölet var helt okej, skillnaden på denna 04'a och en färsking var inte nämnvärt stor, lite mindre kolsyra, lite mindre alkohol men annars inga sensationella smakupplevelser. Vi började snacka om dansk och amerikansk ölkultur och på så sätt kunde jag inte låta bli att beställa mig en Green Flash "West Coast IPA". Denna slank som vanligt ner skrämmande snabbt, jättegod och jättefärsk humlesmak. Livsfarligt.

Efter denna slank det ner två smakprov ifrån Mikkeller. "Fra... Till... 07" och "Santas little helper 08". Tyckte ingen av dem var värda att dricka ett helt glas av så jag slog till på en Gonzo Imperial Porter på fat istället, mumsigt. Sedan fick jag även ner en Cantillon Gueuze och till sist en Limfjords Porter. Limfjords portern tänkte jag testa eftersom många har snackat om hur prisvärd den är, 30dk kostade den i baren och när jag hade en halvtimme till att döda men beslutsångest igen så fick det bli en sådan. Den var trevlig, inget speciellt men ja, prisvärd och allmänt trevlig. Efter det här följde en frisk promenad hem och en, som sagt riktigt god natts sömn.


Nu är klockan tjugo över två och jag sitter och myser i ett hörn på Plan-B. Har hunnit med att hjälpa flickvännen på hennes café och som betalning fått en stor, god tonfisk macka med rödlök och ägg. Samma visa blev det nu på Plan-B, jag tänkte ta en lätt öl och sitta och slappa med ett tag, det blev Anchors "Old Foghorn" på 10%, ett barleywine med mycket Cascade humle (65 IBU) som jag inte har druckit på länge, dessutom gick flaskan ut April 2007 och kostade ynka 60dk! Trots den tidiga timmen är det jättegott. Russin, frukt och karamell sötma snyggt uppbundet med estriga och lätt blommiga toner. Smakar betydligt mer sött, engelskt och mindre amerikanskt nu än vad jag minns från en färsk flaska.

Jag tänkte sitta här och ta det lugnt ett tag till, funderar över vad nästa öl ska bli? Priserna här på Plan-B är väldigt bra och jag spanade in en Hair of the dog "Fred" i kylen för 85dk, hmm.. Fortsättning följer.


(Eftersom jag inte hittade någon trådlös nätverks anslutning på Plan-B så kunde jag inte posta det här förens nu, Så det gör jag. Rapporterar mer om söndagens händelser vid ett senare tillfälle.)

3 kommentarer:

Victor sa...

Känner igen mig väl i "jag-borde-vänta-ett-slag-med-de-alkoholstarkare-ölen-och-dricka-något-alkoholsvagare-först-problematiken". Likt förbannat sitter man där och dricker imperial stout (eller dylikt) en stund senare!
Vilken årgång av gueuzen var det du drack? Jag har själv samlat på mig fyra årgångar nu - 1996, 2006, 2007 och 2008. Funderar på att köra en vertikal nästa år - möjligen även med grand cru bruocsella 2003 och 2005 - om man kan få ihop tillräckligt många som uppskattar spontanjäst det vill säga!
Fortsätt med öldrickandet och inläggandet nu så vi kan tråna vidare!

andersand sa...

Hehehe. Det var en "vanlig jävla 07'a". Jag hade bartendern att gräva i kylarna i långa tio minuter tills jag gav upp.. Ibland måste man bara ha gueuze.. Jag kommer senare berätta närmare om en betydligt mer spännande gueuze som jag fick dricka på Plan-B. En som jag förstått är en smått sällsynt 99'a.. Snart ska jag dock sätta mig ner och njuta (förhoppningsvis) av en Luciérnaga grand reserve..

Niggze sa...

Old foghorn är en jäkligt trevlig barley wine! Har oxå provat en "gammal" flarre och kan bara instämma. Mycket mer engelsk än amerikansk med en balanserad sötma och underbara fruktiga samt knäckiga toner. Mums!