tisdag 9 december 2008

Herr Frederiksen

Hr. Frederiksen är en stor imperial stout ifrån "Amager bryghus" som enligt mig är deras absolut bästa ansträngning. Det ligger på 10,5% alkohol, "80+" IBU, innehåller åtta sorters malt och humlat med Centennial. Jag försöker köpa med mig en flaska ifrån Köpenhamn ganska ofta, i detta fallet blev det en från barleywine på ströget. Jag har druckit ölet ett flertal gånger och provat brygder från både 07 och 08, skillnaden är märkbar men inte enorm. Ett års lagring är bra för ölet men inte ett måste.


Färgen är svart, skummet är i form av ett litet och ljusbrunt men stabilt och det lämnar en del rester på glaset. Det hela doftar humligt, oljigt och karamelligt med fudge och mörk kvalitets choklad samt lite alkohol (alkoholen har jag bara noterat i en 08’a dock.) Kroppen är oljig och len, medelfyllig men med mycket smak. Koncentrerad choklad, frisk humle, ordentligt med rostad malt och massor av allt nämnt i aromen. Eftersmaken är ordentligt bitter och rik av humle med mycket karamell. Rostad, närmast bränd malt och en komplex fruktighet. Amager gör imperial stout’ar med mycket attityd, mycket humle och hög alkoholhalt. Deras "standard" imperial stout får Hr. Frederiksen att framstå som ett snällt lam men kan lätt uppfattas som något aggressiv och simpel med en väldigt framåt amerikansk humle attack. De har även lagrat sistnämnda på ekfat till deras "barrel aged series" vilket helt klart har gjort det ganska råa ölet mer sofistikerat och komplicerat men ändå inte i närheten av Hr. Frederiksen, lite ”putting lipstick on a pig” medan Frederiksen är allt annat än en gris, en sofistikerad gentleman som säkert bara blir bättre med åldern.

10 kommentarer:

ws sa...

Japp, Hr. Frederiksen är en av de bästa. Jag trodde förövrigt att jag köpte en Imperial Stout i deras "Barrel Aged Series" senast men såg senare att det var deras Old Ale i samma serie...Old Ale är absolut ingen favoritstil men den ska ändå bli intressant att smaka.

andersand sa...

Ah, snopet.. jag har gjort samma misstag när jag skulle köpa en imperial stout från averys "demon of ale" serie, råkade ta en samaels oak aged istället för mephistopheles imperial stout, lätt irriterande. Jag har provat amagers barrel aged old ale och minns den som rätt trevlig men inget speciellt, det är dock inte min favorit stil heller och jämfört med deras barrel aged imperial stout så är det tyvärr inte lika kul. Hursomhelst borde det inte vara några problem att få tag på imperial stouten i Köpenhamn ett tag framöver så spill inga tårar.

ws sa...

Jag sitter på en Amager Hr. Papsø och Mephistopheles. Har du smakat någon av dessa? Är väldigt intresserad av hur framförallt Mephistopheles smakar. Den har ju hyfsat hög alkoholstyrka så frågan är om man skall lagra den ett tag till? Min tappades på flaska nov 2007.

Victor sa...

Ångrar att jag inte beställde en flaska Hr. Frederiksen senaste gången jag hade bekanta på besök i Köpenhamn. Jag hoppas att ni Skånebor inser hur bra ni har det med närheten till Köpenhamn!

// Victor.

Tomas sa...

Närheten till Köpenhamn är faktiskt ett stort problem... man har nämligen inte plats i källaren för allt som kommer vid de tillfälliga släppen på Bolaget ;)

andersand sa...

ws: Jag har inte testat någon av dem än men skulle ju ha provat mephistopheles stout om det inte vore för misstaget.. Hr. Papsö har har jag inte brytt mig om, det är väl en quadrupel? jag är ofta skeptisk till icke belgisk belgo öl. Du får prova och säga mig om den är värd ett köp. Mephi stouten borde definitivt må bra av lagring men jag är själv en sådan nyfiken naiv människa att jag alltid provar allting en gång först sedan köper fler ifall jag vill lagra.. på så sätt blir det inte alltid för fullt i källaren heller då det är mest bör ork och plånbok som sätter begränsningarna..

ws sa...

andersand: Ja, Papsö är en quadrupel lagrad på bourbon-fat. Jag kan nog hålla med dig vad det gäller belgo-tolkningar men några bra exempel (enligt mig) är Unibroue från Kanada och då framförallt deras La Fin du Monde och Trois Pistoles. Placerade precis Papsö och Mephistopheles i kylen så jag får nog anledning att återkomma inom kort.

andersand sa...

Aha, du får rapportera, spännande. Unibroue är helt klart ett undantag, glömde bara bort dem, men de har ju också kört hel belgisk stil från början precis som tex Ommegang som också gör vettiga belgo öl. Men när "vanliga" bryggerier försöker sig på en tex tripel sådär för skojs skull brukar det gå åt helvete. Hoppas dina öl smakar, själv dricker man smått intetsägande julöl för tillfället.. får man kanske åtgärda.

ws sa...

Hopp, då kunde man inte vänta längre utan öppnade min Hr. Papsö. Karaktären präglas verkligen av lagringen på bourbon-fat men tyvärr är det inte mycket mer och därför blir den ganska endimensionell. Tråkigt då jag hade högre förväntningar på den.

andersand sa...

Ah, låter ju lite typiskt. Synd, får hoppas Mephistopheles får dig att glömma den. Jag sneglar på en flaska Yeti oak aged ikväll..