söndag 7 december 2008

Hearty old world ale

Adam ifrån "Hair of the dog brewing company" är ett enormt öl som jag har druckit ett flertal gånger. Det ligger på 10%, 50 IBU och kostar vanligtvis en del i de här trakterna. Detta mörka ölet är baserat på en utdöd (före detta utdöd iaf) stil som man kan läsa kort om här "This ale is a recreation of a historic beer style once produced in Dortmund, Germany". Smaken talar minst sagt för sig själv så att sitta och glo på etiketten är ganska meningslöst, det är bara att hugga in och hamna i en helt annan värld.


Som sagt så är Adam mycket mörk, mörkbrun på gränsen till svart med ett stort beige skum med stora bubblor som väldigt snabbt lägger sig som ett tunt lock på den tjocka sörjan. Aromen har ett underbart djup av mörka och mystiska dofter. Jag känner nougat, läder, karamell, fudge, russin och lätt vanilj. Helt underbart. Smaken är lika stor och lika god, lika mörk och minst lika komplex. Här hittar vi en riktigt oförglömlig maltprofil som harmoniserar extremt väl med den höga alkoholhalten (även som ung.) Trots allt detta så snålar inte Adam med humlen heller. Eftersmaken är lång och vinös med söt, torkad frukt och en mörk läderliknande karaktär som smeker tungan i en smärre evighet. Ölet är oljigt och lent, tungt men samtidigt ganska lätt, långvarit men aldrig drygt och verkligen unikt. Prova om ni får chansen, det är en upplevelse på flaska.

7 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Låter spännande. Var hittar man ölet? Danmark?

Niggze sa...

Ska inhandla den denna veckan,tänkte dra en runda inom Barley Wine när jag är i köpenhamn med flickvännen. Får skicka iväg henne till H&M i närheten eller något så länge ;) börjar iochförsig vinna över henne lite halvt till ölsidan då hon just har insett att det finns betydligt mer än "tips-extra bira" :)!

andersand sa...

Yepp, man hittar det, som Niggze sa på barleywine. Där finns även Hair of the dog "fred", ett barleywine i amerikansk stil med tio sorters humle.. Det är väldigt gott och definitivt värt att prova men behöver lagras för att bli perfekt till skillnad från Adam. Niggze: ströget är den perfekta gatan att "skicka iväg flickvännen på" risken finns dock att du finner dig väntandes på henne istället för tvärtom :) lilla barleywine vs en miljard klädbutiker.. ;) Min dam är frälst i belgare, jag konverterade henne för längesen.. det var ett av kraven att hon skulle få lov att kalla mig sin partner..

ws sa...

Ångrar nu att jag inte köpte fler Adam…men det får bli nästa gång. Känner förövrigt igen det fluffiga skummet. Kanske även skulle köpa en Fred och låta stå något år.

Niggze sa...

haha aa känner igen det dära med belgisk öl,min flickvänns nya favorit är tripel karmeliet =)

andersand sa...

WS: ja jag måste köpa några fred'ar, betydligt högre kvalité än många andra amerikanska barlewine, skulle vara kul att prova en riktigt väl lagrad. Niggze: Tripel karmeliet är en klassisk förförare, det första ölet min kvinna riktigt storälskade.

dempa sa...

ah, vad säger ni - finns det ett superöl som kan få ens fru/flickvän att uppskatta öl???

måste testa denna "tripel karmeliet" och se vad som händer..