måndag 15 december 2008

Goose Island Bourbon County Stout

Då så, efter en visit på systembolaget hansa klockan tio idag är man nu lite De Molen och Bourbon county stout rikare och rätt mycket pengar fattigare. Hansa var ungefär lika välbesökt som alla andra månader den 15'e med framförallt vin och whiskey fantaster som köar till "vinkällaren" sedan en liten bunke ölnördar som står och trängs i gången bland alla tillfälliga öl nyheter. De borde skaffa en något bättre öl hylla till nyheterna alltså, där blir snabbt trångt med alla fem överviktiga ölnördar som ska ha. Sen ser det ju inte jätte exklusivt ut heller när de står i en liten gång på en fönster karm. Jag gör, som säkert många andra ikväll att jag smyger mig på Goose Islands högt aktade "bourbon county stout", en imperial stout på 60IBU och 13% alkohol lagrad på bourbon fat i 100 dagar. Högt rankad på både ratebeer och beeradvocate och med imperial stout som personlig favoritstil så kan man ju inte låta bli att ha lite förväntningar. Jag har enbart smakat ett öl ifrån detta bryggeri tidigare, deras IPA och jag minns den som välbalanserad och heltrevlig men samtidigt ingenting som jag hoppade upp och ner över. Nu är dock, som sagt förväntningarna lite högre.


Då häller vi upp.. Tänk er satan själv kissa I en konjakskupa, så svart är den med ett så pass aggressivt, väldigt mörkt, brunt skum som man ser direkt att det inte kommer hålla i sig värst länge. Aromen som sprider sig är även den lätt satanisk med tunga och mörka malt och bourbon dofter. Vågar man sig lite närmare så hittar man behaglig fudge I bakgrunden tillsammans med massor av riktigt mörk chocklad och starkt kaffe. Ungefär vid varannan sniff är fat lagringen tydlig, annars avslöjar sig en bastant och alkoholstark stout gradvis. Kroppen är oljig, len och trots att jag försöker hålla borta ölet ifrån själva halsen så sipprar det ut och smak sprider sig i hela munnen, vid det laget ger jag upp och får en lätt chockerande smakupplevelse av, vid första smutten för mycket. Jag är inte den typen som någonsin kallar något för "för mycket" utan blir bara intresserad och känner mig utmanad till att bemästra besten dock. Så jag tar glatt min andra sipp och det bjuds på massor av mörk chocklad, bourbon, fudge, kaffe, russin, en del alkohol och i avslutningen trä, kletig kola, mer chocklad och en lyxig alkoholsmak som binder klockrent med bourbon smaken. Eftersmaken är lång, oljig, lekfull och retsam och man vill alldeles för snabbt ta sig en ny slurk. Denna imperial stout är verkligen mörker, det smakar ondskefullt men ack så gott. Den chockade mig lite lätt först men vann mig över på ca tre slurkar.


Lagrade imperial stoutar verkar allmänt högt ansedda av många, jag själv brukar ha lite problem med dem. Dels så gillar jag "råheten" i vissa öl, jag gillar när humlen är klar och tydlig och det biter till lite, jag gillar även när man får chockladiga malt smaker så tjocka att man nästan kan bita i dem och sådana saker blir ofta "suddiga" när öl får ytterligare smakkomponenter som rök, vanilj och trä mm. I vissa fall kan det bli jättegott men jag tror inte att det håller att slänga bryggeriets standard stout på ett fat och zimm zalla bimm så har vi ett underbart öl (vilket det inte verkar som att Goose Island har gjort då bourbon county är deras standard IS). För det första måste grund ölet vara underbart i sig men framförallt så ska lagringen tillföra något till ölets helhet, inte bara plussa på lite arom och smak. Jag själv blir aldrig sugen på en imperial stout lagrad på fat, däremot blir jag jätte ofta sugen på en god imperial stout och råkar det då vara en lagrad sådan så vill jag inte att den goda grunden ska vara lätt utsuddad eller försvagad. Jag tackar gärna ja till en fyllig och god imperial stout med lite extra harmonisk rökighet eller gräddig vanilj som svalkar över det rostade däremot. Hursomhelst så är det kul att öl lagras på fat och ännu roligare när det blir ett såhär gott resultat. Jag gillar tanken på att ölen får sin tid och att man hittar nya härliga blandningar. Goose Island har en underbar öl här och jag tänker inte skriva ett ord mer nu när jag har ett glas framför mig som både behöver och förtjänar min fulla uppmärksamhet. God måndag på er!

11 kommentarer:

Baggen sa...

Den är listad som 11% ABV på bolaget och de flesta flaskor jag köpte idag (16st) har etiketter där det står 11% ABV men likförbannat hittade jag 3 flaskor där det står 13% ABV. Dessa var buteljerade 08/01/08 16.40.
Har mailat kundtjänsten på systembolaget och bett om klarhet :)
Ett fantastiskt öl hursomhelst. Har en 2007:a som jag ska unna mig på fredag när jag går på juledigheten!

andersand sa...

Ah! jag såg det på systembolagets hemsida men tänkte inte längre än "äh, de är väll lika förvirrade som vanligt" hah.. borde kanske gå och kolla mina flaskor.. Aja, förvirring kan vara ganska roande. Detta var också en "bottled 080108". Hoppas jul ledigheten smakar, du får slänga en kommentar här om hur bra den smakar efter ett års vila!

Gyllenbock sa...

Köpte tre stycken Goose idag, alla är på 13%.

Efter att ha läst din beskrivning blir jag oerhört nyfiken på att prova, men det får nog vänta till helgen.

David L sa...

Låter som ett fantastiskt öl. Synd att jag, på något sätt, känner att jag måste ligga lågt med ölköpen för tillfället.

ws sa...

Märkligt...köpte 4 st Goose idag i Göteborg. Samtliga var buteljerade 08/01/08 16:25 med 11% ABV.

andersand sa...

Tre av mina sju var 13%.. Intressant att höra vad systembolaget säger, om de nu säger något.

Baggen sa...

Detta fick jag från Goose Island!

Hello Robert!
Thanks for your question on the Bourbon County Stout.
Unfortunately technology lies - the label is correct. Our Bourbon County is 13% alc. vol. The original batches made several years ago now had a lower ABV, so the website is reflecting that.

I will alert our marketing person to make the adjustment on the website!

Cheers,

Mary Pellettieri
Quality Director
Goose Island Beer Co

andersand sa...

Tack Baggen, bra att veta. Flaskan jag provade "kändes" minst sagt 13%.

Baggen sa...

Klart intressant att veta, ja.

Fö har jag börjat gästblogga hos en kamrat på http://beerwell.blogspot.com

(ja, jag har ingen skam i kroppen)

Feel free to have a look!

andersand sa...

Ser ut som en trevlig blogg, jag kommer definitivt följa utvecklingen.

Gyllenbock sa...

Drack precis en Bourbon Country Stout, helt ärligt bland det godaste jag druckit. Suveränt gott!