söndag 21 december 2008

Fler kockar, sämre soppa?

Ger nu Mikkeller, Alesmith och Stones tripel en andra, mer rättvis chans efter att ha sagt "mjää" på european beer festival. Saknar lusten att gå in på någon djupare analys men kan väl säga att det är förvåningsvärt stiltypiskt och gör förvåningsvärt lite väsen av sig. Det smakar helt enkelt som en "vanlig" tripel, med andra ord dricker jag hellre en sådan av Westmalle eller De Dolle. Tro det eller ej så är det inget som sticker ut, inte ens ett litet humlebett på slutet. Det är rakt igenom "vanligt" och skulle jag fått smaka denna på en blindprovning så hade jag aldrig någonsin gissat att det var ifrån någon av de ovanstående bryggarna. Jag förstår verkligen inte poängen med att "tre av världens bästa bryggerier" ska slå sig ihop och göra ett såhär pass karaktärslöst och typiskt öl, det är för all del välbalanserat men det känns som att jag redan har druckit hundratals likadana och oftast då intressantare med iaf lite mer huskaraktär. Det är alldeles för rent, skulle Carlsberg eller ett annat bryggeri i samma skala försöka sig på att brygga en tripel så gissar jag på att det är ungefär såhär det skulle smaka. Det låter kanske som en enorm diss men det är det inte, det smakar uträknat, väldigt stiltypiskt och jag hittar inget smuts, inget intressant och inte heller något riktigt fel.


Det var snällt av Jeppe att bjuda på denna flaska, å andra sidan, hur många flaskor bjuder de inte ut till diverse ölnördar för att bygga på sitt goda rykte? jag tycker väldigt bra om ölbutikken (de förtjänar sitt goda rykte) och visst vill man tycka bra om den där flaskan man fick "på köpet", omöjligt i detta fallet dock. Jag råder de som vill ha en grym tripel att inte lockas av den snygga etiketten utan istället, köra på "det gamla vanliga" och dra inom systembolaget och köpa en Westmalle Tripel, den slår alltid in skallen på en hur många gånger man än har druckit den.

Någon kan väl rycka tag i mig när Mikkeller, Stone och Alesmith gör en imperial stout tillsammans, de kanske inte hittar några relationer eller ordvitsar som har med namnet "imperial stout" att göra men risken finns att det smakar riktigt gott. Kanske "America influenced by England, Denmark influenced by America triple stout" vore något? jag hade iaf köpt en flaska..

Inga kommentarer: