måndag 29 december 2008

Ett par gamla hederliga recensioner

Drack igår kväll, efter mitt Plan-B besök Struise "Tsjeeses Reserva" och Mikkeller "Simcoe Single Hop IPA". Den sistnämnda var så god att jag inte hann skriva ner något om den, har druckit den innan på EBF samt från fat på Ölbaren, båda gångerna bra men nu var det bättre, det var helt underbart faktiskt. Niklas summerar sina och även mina tankar här. Struises ekfats lagrade sak fick jag ner några ord om dock..


Visst brukar julöls etiketter vara fula men det här är väl till att gå över gränsen? Ölet är hursomhelst grumligt, mörk orange med ett stort, fint vitt skum som lämnar
ordentliga rester i glaset. Aromen är trevlig och inbjudande dock lite
typisk för en tripel med apelsin och kryddor. Eklagringen känns av men
på ett ganska svårdefinierat sätt. Inbjudande och ganska djupt
hursomhelst. Kroppen är ganska stor och kletig med mycket apelsin, kryddor, jäst
och lätt, saltig ek karaktär. Ölet avslutar rent och övergår
relativt snabbt till en lång, torr, lite ekig och estrig eftersmak.
Mycket smakrikt och trevligt men ölets helhetskonsistens är något
sliskigt och kletigt vilket får ölet att kännas lite jobbigt att
dricka, lite livlöst och för juicigt för en tripel. Bara värt att
nämna om jag är kräsen dock, att klaga på Struise är, i de flasta fall
inget man gör om man inte är på riktigt gnäll humör.

Nu sitter jag även och smuttar på en liten men ganska dyr flaska "artisan pale ale" ifrån Jolly Pumpkin så man får väl passa på att slänga in ett par ord om den också. Mitt första öl ifrån detta bryggeri, har sett det både här och där (Sverige och Danmark) men det är ofta ganska dyr öl och ofta ganska svag. Jag erkänner motvilligt att jag faktiskt har alkohol i åtanke när jag handlar öl, inte på grund av någon fylle-faktor men på grund av en smaka-mycket faktor. Nu var det dock dags, ekfats lagrat i 21 månader antyder i alla fall att ölet har fått sig lite tid. Jag skriver förresten om Luciérnaga "the firefly" Grand Reserve på 6,5%.


Det har en jävligt grym, brinnande kopparfärg med ett litet men långlivat skum som lämnar sådär två, tre skumdroppar efter en snurr i mitt standard belgoglas. Doften är frisk och full av syrlig frukt, luktar en del "Rodenbach tunna" och samtidigt lite anonymt. Ölet är medelfylligt och känns lite livlöst och tungt, påminner om någon form av juice koncentrat. Smaken är sur som från en tunna, sedan sur som från mogen frukt. En del trä, lätt krydda, konstigt friskt men ändå inte. Eftersmaken är vinös, fruktsyrlig och lite fadd. Det är roligt att dricka men det händer inte värst mycket, hade gärna sett detta både friskare och mer komplext trots att det kan ses som en udda kombination. Jag har svårt för att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om ölet, inte riktigt värt pengarna, lite endimensionellt men mycket roligt att prova. Inget säkert kort med andra ord. Kommer ändå med största säkerhet prova fler öl ifrån detta bryggeri när de kommer till systembolaget i vår/sommar.

Inga kommentarer: