söndag 7 december 2008

Det var den helgen det

Och den bar med sig en minst sagt ordentlig dos öldrickande! Ganska sent i fredags så fick jag besök av mina goda vän Martin ifrån Stockholm, en av få vänner som jag har lyckats totalkonvertera till bra öl. Vi drack en Hibernation ale och delade sedan en Yeti oak aged. Båda ölen var kända för mig sedan innan men nya för Martin som oftast dricker belgiskt men nu börjar få upp ögonen för imperial stout, tack vare mig det också såklart. Sen gav den jäveln mig också en väldigt försenad födelsedagspresent.. i form av en "Paradox Islay Cask Bowmore 1968" jag blev minst sagt glad, exalterad och wow'ad! missade den när den släpptes på systembolaget så det var verkligen en perfekt present. På lördagen blev det en kort runda till Köpenhamn där det blev lite handlande på "barleywine". Det var framförallt Martin som handlade, själv så hjälpte jag mest till med rekommendationer och släpande (fick med mig en HR.Fredriksen och en Hair of the dog Adam hem dock.) Sen blev det käk och öl och senare blev det mer öl på "Ölbaren". På ölbaren provade jag först en "hop head red ale" ifrån "green flash". En ganska lättdrucken "red IPA" som var god men något mild i allmänhet så jag körde vidare med en underbar IPA ifrån samma bryggeri, deras "west coast ipa" på saftiga 95 IBU och lagom 7% alkohol. Ett måste för humleälskaren. Sen blev det som vanligt till att dela en "Maharaja" med flickvännen för att sedan avsluta kvällen med "de molens" cuvée. Ett tufft öl på 12,7% (vilket märkets mycket väl) med mycket och ganska svår definierad karaktär.. Så, en riktigt trevlig helg full med god öl, ska man toppa det hela med att långsamt suga i sig en "adam" såhär på denna slappa söndagsafton kanske? blir nog så.

5 kommentarer:

ws sa...

Trevlig present du fick där! Vet du föresten vart jag kan vända mig om jag vill ha med mig några flaskor Maharaja och West Coast IPA över sundet? Så var det en sak till ..när jag kom hem från senaste Köpenhamnsbesöket och skulle inventera mina nyköpta öl fick jag en överraskning i form av Dogfish Head Raison D Extra. Då jag hade några rader på min inköpslista blev det ett rännande fram och tillbaka mellan hyllorna och disken på ölbutikken, medan övriga kunder slussades emellan. Troligen var det någon av dessa som kom dragandes med detta djur men att killen bakom disken plockade ner den i en av mina kartonger. När jag gick igenom kvittona fick jag se att jag även hade betalat för den. Hur som helst är jag intresserad om du smakat denna best på 18,5% och nästan 500 kcal fördelat på 355ml!?

andersand sa...

Hmm, jag har stött på Maharajan på barleywine och West coast IPA'n på Ölbutikken men aldrig tvärt om och de senaste besöken har ingen av dem funnits i någon av butikerna.. Däremot finns båda nästan alltid på ölbaren där man kan "köpa över bardisken" med 25% rabatt (blir lite dyrare än i butik men inte så farligt så länge man inte snackar tio flaskor per sort..) Maharajan kostar 130dk och West Coast IPA'n 65dk på ölbaren -25% då.. Jag har inte provat Raisonen.. har tittat på den men av någon anledning alltid prioriterat något annat.. mycket intressant dock så du får berätta vad du tycker när du har provat.. hade ju möjligheten att testa den på EU beerfestival men kämpade med min 120min IPA då haha.. Jag tror raison d extra finns kvar på ölbutikken så jag kanske köper en flaska nästa gång jag drar dit.

ws sa...

Se där… det var nytt för mig. Det går alltså att köpa obrutna flaskor på pubarna i Köpenhamn? Har aldrig varit på ölbaren.

andersand sa...

Ja det går iaf på ölbaren, det är rätt gött när resten av sällskapet vill hem tidigt och kolla film eller något istället.. då tar man med sig utbudet hem. Ölbaren är väldigt besökvärt, grym rotation på faten, kunnig personal, "hoppy hour" till 20:00 osv. Ligger på Nörrebro, en bit att gå från centralstationen men den promenaden behöver man både innan och efter besöket.. en eftermiddag jag var där så drack jag två stora fatöl för sammanlagt 70dk och fick 4x 20cl gratis smakprov mellan varven, sjukt bra första intryck trots att det främst berodde på att jag nästan var ensam där.. igår fick jag lite gratis rose de gambrinus för att bartendern ville "slakta en flaska"..

fifa 14 pc coins sa...

such a wonderful discover -- cannot wait around to determine that which you 2 develop!



fifa ultimate team coins
lol elo boosting
fifa coins
buy fifa coins