tisdag 16 december 2008

De Molen Rasputin

På WS begäran testar jag då Brouwerij De Molens "Rasputin", en nybliven gäst på systembolagets "mitt i månaden släpp". I all uppriktighet så testar jag den faktiskt främst av egen nyfikenhet. Har tidigare bara druckit tre öl ifrån detta bryggeri och eftersom jag tyckte bra om dem allihopa så har man väl lite förväntningar i alla fall. Första tanken som slår en när man börjar skruva upp stål grejjset runt korken är "fan vad det regnar vax", hade precis torkat bordet och höll på att få vax bitar i glaset. Nästa tanke som dök upp var då "kommer det trilla ner vax i ölet?". För säkerhetskull så skrapade jag försiktigt bort vax runt korken med min multikniv/korköppnare/alltiallo sak (grym pryl alltså.) Efter en liten stunds vårdande så gled korken upp hur lätt som helst, ingen vax i ölet men det var faktiskt inte långt ifrån..


Ur flaskan kluckar ett brunt öl som väldigt snabbt fyller glaset med framförallt ett väldigt ljusbrunt, luftigt skum. Ser rätt trevligt ut trots att ölet är ljusare än vad jag brukar uppskatta när det gäller imperial stout. Aromen är nog en av de fruktigaste jag har känt komma från den här typen av öl, väldigt estrigt och friskt med humle och rostad malt i bakgrunden. För direkt tankarna till belgisk "royal stout". Doften är intressant nog att ta sig sin tid med, jätte mycket frukt, stundtals tror jag nästan att det är en belgisk mörk ale. Kroppen är medel fyllig och silkeslen, samma fruktiga helhetskaraktär hittar vi i smaken men med mer choklad och lätt rostade toner. Delikat, chokladtryffel liknande smak uppstår och jag blir påmind om hur samma bryggeris "cuvée" smakade, väldigt lik med sin lyxiga och karaktärsfulla smak. Fruktigheten rullar igenom hela munnen och hänger med ut i eftersmaken som är lång och komplex med allt det ovannämnda. Det är ett gott öl att sitta och verkligen smaka på, fundera över och mysa med. Alkoholen smakar förvånansvärt lite men visst finns den där, något som lite lagring fixar lätt.

På tal om lagring så tror jag att det här ölet är väldigt intressant att smaka efter att det har fått lite tid, det är redan nu gott men med tanke på ölets lite "belgiska" karaktär så tror jag säkert det händer massor av häftiga saker efter några år. Det enda negativa jag kan säga om Rasputin är att det i allmänhet är lite för lätt för en imperial stout, kroppen är lite lätt, smaken är lite för "bright" och den glider ner med absolut inget motstånd överhuvudtaget. Det är verkligen jättegott men jag misstänker att många kan bli besvikna över faktumet att det är en så pass "light" imperial stout, om man nu får säga så när den ligger på 10,7%. Den bör inte jämföras med Great Divides Yeti eller Stones imperial stout, däremot kan det sättas i en duel mot De Dolles extra export stout eller Mikkellers och Xbeeriments united brewers belgian stout, any day!

PS. Fortfarande ingen kamera så det är opersonliga random internet bilder som gäller tills vidare.

8 kommentarer:

ws sa...

Intressant…får se om jag nu köper någon till. Har läst någonstans att Hel & Verdoemnis skall ha belgisk karaktär och trodde därför att Rasputin skulle var mer åt det amerikanska hållet…man kanske luras av namnet. Du refererar till Mikkellers och Xbeeriments united brewers belgian stout som jag visserligen tyckte var god men inte i klass med tex Yeti och nydruckna makalösa Avery Mephistopheles Stout som jag nämnt lite om i en tidigare kommentar här. Du nämnde att du köpte två av vardera av De Molen. Jag misstänker att du då menar Rasputin och Hel & Verdoemnis eller gjorde du som jag och slog till på Bommen & Granaten? Ölförrådet kommer öka en del denna månaden då jag även slog till på en Stille Nacht i måndags samt att jag imorgon skall hämta några amerikanska IPA/DIPA från Great Divide och Stone som beställts via privatimport. Stone kommer från Göteborgs troligen största privatimportör av IPA ”dempa”. Han visade upp dem på sin blogg för några veckor sedan. Har kommit över dem via omvägar…men jag får väl tacka dempa för detta ändå då han är källan. Titan från Great Divide har gått via en kollega på jobbet. Mitt i allt detta måste man ju ta sig ner till Köpenhamn för AleSmith mm.

dempa sa...

ws: haha, jaså du är kollegan som faxå ska dela med sig några flaskor till :)
har för mig jag sett dig en del på iglaset, kanske även hattrick?

hursomhelst. får du tag på en AleSmith IPA från Köpenhamn och det inte är till något bekymmer kanske du kan greja en åt mig via Faxå?
du kanske är intresserad av fler privatimporter dessutom?

sorry anders att jag lånade detta "forum". jag kommer nog inte köpa någon rasputin, däremot några goose bourbon stout och nån till stone russian..

andersand sa...

Beskrivningen på ratebeer säger om "Hell & Damnation" "The third RIS, Rasputin a Belgian IS. Tsarina Esra a Scandinavian/US RIS Now Hel & Verdoemenis, used old malts for this one like brownmalts." Lite konstigt skrivet men kollar man efter så står det att H&D är den tredje IS'n i "serien" och att rasputin är en belgo stil o tsarina esra är en skandinavisk/amerikansk is.. Med andra ord har jag ingen aning vad för stil H&D är men rasputin är tveklöst belgisk och då absolut inte lika tung som en Yeti tex. Jag köpte 2 H&D, 2 Rasputin och 2 Bommen & granaten.. Så jag slog också till på bommen.. Skippade själv stille nacht då jag druckit den massvis med gånger (jävligt bra öl hursomhelst.) Jag läste om Dempas privatimport (bra jobbat Dempa, sprid ölglädjen!) Stones Ruination kommer du ha jävligt trevligt med kan jag säga, sketa god. Jag har inte tid för att åka till Köpenhamn fören i mellandagarna men tänkte då spendera en tre dagar där, hoppas det finns Alesmith och Port/Lost abbey kvar då..

Niggze sa...

Själv kommer man befinna sig i köpenhamn hela helgen,skulle egentligen varit där idag men sket sig. Ska inhandla en eller två Alesmith Ipa och kanske något annat från Alesmith eller Lost abbey. Happy days! :)

ws sa...

Anders: Ok, det var tydligen jag som fått det om bakfoten gällande stilen på Rasputin. Har du föresten någon koll på öppettiderna på Ölbutikken och Barley Wine över jul och nyår, har de öppet som vanligt? Jag har planer på att besöka dem lördagen den 3 jan men vill inte mötas av en låst dörr, har redan inträffat på Ölbutikken en gång i somras :(
Stängt pga sjukdom hette det då.

Dempa: Du har helt rätt gällande mellanhanden faxå och det stämmer att jag tillbringar en del tid på iglaset. Har noterat att även du och Anders finns registrerade där. Det jag gillar med iglaset är att men förutom öl även kan betygsätta whisky, en dryck som jag rankar högt efter öl. Det är förövrigt inte omöjligt att jag kan få med någon extra AleSmith IPA. Kan kontakta dig på din email som du har på din blogg när det blir aktuellt. Som sagt hoppas jag att jag kommer iväg i början av nästa år. Men det kan ju alltid ändra sig.
Jag är alltid intresserad av privatimport.

andersand sa...

WS: Jag har nu mailat båda butikerna om öppettider, vill själv veta eftersom jag också kommer vara där då. Ska spendera 2'e, 3'e, 4'e och 5'e i Köpenhamn hos en vän som bor ca fem min ifrån ölbutikken.. Jag har varit med om "sjukdoms lappen" ett par gånger också, ganska drygt när det händer så vi får hoppas de svarar på mailet. Flickvännen köpte en AFO till mig idag förresten, ska snart provas.. 9 sorters humle tydligen, låter lovande.

andersand sa...

Fick ett väldigt snabbt svar från ölbutikken.. Stängt fred den 2'e, lördag den 3'e och öppnar sedan först på onsdag den 7'e, 15-19 då.. :( Ska du bara vara i kph just den 3'e? får hoppas på barleywine då..

dempa sa...

Härligt Weine, gör så!