onsdag 17 december 2008

Ale For Obsessed

Sket först i detta öl, tänkte "ännu en italiensk amerikansk pale ale med hög prislapp, näää" men efter lite eftertanke och faktumet att jag gillade samma bryggeris Verdi Imperial Stout så bad jag flickvännen köpa en flaska idag och snäll, vacker och världens bästa flickvän som hon är så gjorde hon det. Ölet är bryggt av "Birrificio del Ducato" som inte har tid att göra en ordentlig hemsida för att det tar tid att brygga riktig öl, det ligger på 5,2% och innehåller tydligen nio sorters humle, låter ju lovande och väldigt lämpligt just nu då det var ett tag sedan man drack en APA, IPA eller liknande. Ska bli gott! (hoppas jag.) Biran är bärnsten, skummet är ganska kletigt och bildar trevliga kullar i mitt amerikanska alldagliga microbrygg-glas. Doften slår mig först som honungs söt med lite karamell. Efter en snurr och nosen i skummet så hittar jag en del humle, ganska fräsch och inbjudande sådan. Kroppen är lätt och ganska kolsyrad, smaken är frisk och god med typisk humlig grape, blommighet och en del karamell. Tyvärr är ölet i helhet något vattnigt och det enda som har någon krut överhuvudtaget är eftersmaken som faktiskt är riktigt trevlig med en ordentlig humlebeska som retas i munnen och bjuder in till en ny slurk.


Alltså mjää, 40 spänn är lite att ta i för ett så här pass tunt öl, hade det kostat en tjuga och varit mer lätt tillgängligt så hade jag säkert köpt det och kört som törst släckare då och då men just nu ser jag inget speciellt eller exklusivt med detta.

En helt annan sak, en tio minuter efter att jag fått svar ifrån ölbutikken angående öppettider vid jul och nyår så dimper deras nyhetsbrev ner.

fredag 19/12 15-19
lørdag 20/12 11-15

mandag 22/12 14-19
tirsdag 23/12 14-19

lørdag 27/12 11-15

mandag 29/12 14-19
tirsdag 30/12 14-19

fredag 2/1 Lukket
lørdag 3/1 Lukket

Herefter vil vi igen være tilbage til normale åbningstider!


Senare i brevet följer listor på nya amerikanska öl men de vill jag inte att någon ska veta om för jag vill kunna handla dem själv den 27'e, iofs stor risk att det häftigaste ifrån Lost abbey, Port brewing och Alesmith är borta redan då (...)


Liten uppdatering: "Barleywine" har stängt mellan julafton och den 12'e Januari..

7 kommentarer:

ws sa...

Fick också precis nyhetsbrevet. Får försöka flytta fram min resa till den 27 dec ser jag. Kul att höra vad man kan förvänta sig av AFO.

Niggze sa...

Är det dem ölen som redan finns där,eller tillkommer flera andra? Har inte fått något nyhetsbrev konstigt nog..

dempa sa...

Perfekt. Nu känner jag att jag gjorde "rätt" som inte köpte någon AFO.
Tycker helt enkelt priset är för högt. Och det känns som jag trodde att det var en öl jag nog skulle dricka sen glömma..

Fredrik sa...

Har inga förväntningar direkt, men jag är lite mer besatt MÅSTE prova alla nya öl även saker jag vet att jag inte kommer gilla.

Jag köpte några de molen får se om dom är lika bra som jag tyckte på mässan. 10/10 i betyg på både bommen & granaten och rasputin MUMMA..

/Fredrik

andersand sa...

Niggze:

Jolly Pumpkin Fuego del Otono
Jolly Pumpkin Luciernaga
Jolly Pumpkin Bam Noire
Jolly Pumpkin Noel de Calabaza
Jolly Pumpkin Luciernaga Grand Reserve

Leelanau Petoskey Pale Ale
Leelanau Whaleback White
Port Brewing Wipeout IPA
Port Brewing Hop 15
Port Brewing High Tide Fresh Hop IPA
Port Brewing Shark Attack
Port Brewing Old Viscosity
Port Brewing Santas Little Helper
Port Brewing 2nd Anniversary
Lost Abbey Avant Garde
Lost Abbey Devotion
Lost Abbey Ten Commandments
Lost Abbey Witch's Wit
Lost Abbey Judgement Day
Lost Abbey Inferno
Lost Abbey Gift of the Magi
AleSmith Wee Heavy
AleSmith Old Numbskull
AleSmith IPA

andersand sa...

Fredrik: jag försöker också att prova alla nyheter (dock inte riktigt alla som jag vet inte är något att ha, kisslager etc.) Normalt sett brukar det ta en eftermiddag att dra sig igenom vad systembolaget har på nyhetshyllan men som alla känner till har det varit lite större (i alla bemärkelser) öl på senaste. Min studentkassa skakar inte hand med tex Baladin just nu. De Molens bira var dock ett måste, två av varje så man kan smutta lite nu men även ruva på tills bättre tider.

Niggze sa...

Andersand: Japp var dem jag menade,tack så mycket ändå :)