söndag 16 november 2008

Välkommen

Välkommen till min alldeles egna blogg om framför allt öl. Jag firar mitt första inlägg denna söndag med att öppna en Twin Sisters Double IPA från Left hand brewing company. En så kallad ”imperial” eller ”dubbel” India pale ale. Humlefrälst som jag råkar vara är detta då en högtidlig stund. Första intrycket av biran är helt ok, jag gillar storleken på flaskan (65cl bomber) och etiketten är väl helt ok trots att jag inte riktigt förstår varför det är en indian på flaskan (upplys mig någon?) det heter ju inte Indian pale ale. Har Indianerna ens någonsin varit ett öldrickande folk? Brajjrökande ja och med tanke på att humleplantan är släkt med cannabisplantan så borde de ju åtminstonde ha provat lite lugnande humle te eller nått liknande.. Jag får helt enkelt ta och studera indianisk ölkultur till ett framtida blogg inläggc för nu strävar jag redan i mitt första inlägg väldigt långt ifrån huvudämnet: imperial INDIA pale ale.

Ölet ser läckert ut i mitt Brøckhouse glas som jag inhandlade i Köpenhamn igår, framförallt då för att det ser lämpligt ut för att dricka dubbel/imperial ipa ur. Färgen är grumligt, brinnande orange och lämnar ett litet vitt, kletigt skumlock ovanpå. En tunn port till ett brinnande helvete kan man också säga, förhoppningsvis ett humle-helvete.. Ölet doftar väldigt gott av karamell (absolut ingen överraskning) men också en ganska komplex röra av humle. Den sticker inte till i näsan lika mycket som andra öl i samma kategori och framstår som mer harmonisk. Kroppen på ölet är ganska kletigt precis som det ska vara. Serverat väl kylt så är det framförallt malt i början och humle attacken uppstår inte förrän i eftersmaken. När ölet blir lite varmare så blir humlen i allmänhet mer tydligt. Ganska välbalanserat och smaskigt och alkoholen gör sig inte påmind förrän i magen trots sina nästan tio procent (9,7%) kanske kan jag tycka att denna dubbel/imperial ipa är något för snäll. Jag personligen föredrar mindre balanserade öl av denna kategori, då självklart med lite för mycket humle. Kanske söker jag bara wow upplevelser efter wow upplevelser men det är ju också en faktor i just den här ölkategorin. Bortsett från att det inte är världens mest humle aggressiva öl så är det lättdrucket och väldigt gott så man kan inte göra annat än att dricka vidare med ett glatt humör. Eftersom jag tycker ”Left hand brewing company” är ett något ojämnt bryggeri så köpte jag bara en flaska twin sisters, det ångrar jag nu för här lyckades de bra och jag ska se om jag hittar ett par flaskor till. Om eventuella läsare inte har provat det redan så rekommenderar jag varmt att göra det medans humlen är färsk!

Välkomna och skål!

5 kommentarer:

Victoria sa...

Välkommen in i värmen Anders! Kul med fler yngre intresserar sig för bra öl! Skål!

dempa sa...

Kul med ännu en humleälskande blogg :)

dempa sa...

Apropå indian-influensen så hette Left Hand i början "Indian Peeks", efter ett område i närheten av deras bas i Colorado. De bytte sedan namn då ett annat bryggeri kallade en av sina öl för Indian Peeks, och då tog man Left Hand eftersom en lokal indianhövding hade övervintrat med sin stam i deras krokar, och hans namn var Niwot vilket på 'arapahoe' betyder Left Hand :)

andersand sa...

Just det ja, det lästa jag ju om någostans för inte så länge sen, det förklarar ju en hel del.. Tack för påminnelsen. Jag är oftast bra på research men samtidigt så glömsk att den blir oanvändbar i många fall haha..

Jonas sa...

Tackar,dina irrfärder i humlen's tecken skall följas.

Dricker just nu Twin sisters.Tycker väl att den är sådär.
Mindre tanniner,mer blommig humle tack!