lördag 22 november 2008

Sslmttö

Seg lördag, har studerat två ämnen jag är milt intresserad av (databaser och nätverk) och jag har gjort det mer än vad som är mänskligt möjligt. Utöver det så har jag druckit en espresso på njutbar igen (Rwanda Gatsinga, samma espresso de har stoppat i Nils Oscar Coffee Stout, kul att prova.) Har även "repat" och druckit lite öl. Eftersom ingen föreslog lagringstid för "Old Tom" så tyckte jag att det var dags att avliva katten. Dennes tid hade definitivt kommit då det var lite väl vinöst och livlöst, lite för engelskt för min smak också men mjaa (mjaoow) annars en ganska välgjord bryggd som indirekt påminde om en äldre Chimay Blå (mycket jäst fruktighet.) Gillar man engelsk old ale så kan jag rekommendera det, annars är det inget att jaga fatt i direkt. Sen blev det en Left Hand "twin sisters" igen (var liksom tvungen att kontra det engelska vinösa..) och då började jag fundera på benämningen "dubbel IPA" gentemot "imperial IPA" jag föredrar inte det ena över det andra, det är väl skitsamma. Däremot finner jag det störigt när folk uttalar IPA eller ännu värre DIPA "som det låter" alltså "iiiiipa" eller "diiiipa" (även om de flesta säger dubbel iiiipa.) Alltså, I.P.A är ju en förkortning, då säger man bokstav för bokstav, det gör det hela ganska enkelt. Jag förstår att det är jobbigt att säga "india pale ale" men varför förvandla I.P.A till iiiipa? det låter ju som ett konståkningstrick där diiiipa är dubbelt så häftigt och svårt att utöva. Som att göra en 180 och om man är riktigt duktig en 360. Om man kallar india pale ale för iiiipa, kallar man då en pale ale i amerikansk stil för apa? Jag tjattrar bara nu så jag ska återgå till min lhtsdipaa, sen kanske jag coolar ner med ett glas is.

2 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Skönt filosoferande på en lördagkväll. Jag brukar säga bokstav för bokstav, men då på svenska. Det går fort att uttala. På krogen blir det nog att jag säger hela ramsan, dvs India Pale Ale.

andersand sa...

Ah, på svenska är givet, att säga det på engelska i Sverige låter minst lika dumt som att sjunga ut det.