torsdag 20 november 2008

Re Ale Extra (och lite ost)

Efter att ha provat den italienska pale ale'n (i amerikanskt stil) "Re Ale" på 6,4% från "Birra del Borgo" så var jag tvungen att springa inom systembolaget och köpa en flaska "extra" av samma öl. Så vitt jag vet så ska det bara vara lite mer humle i "extra" versionen och med tanke på att originalet smakade riktigt gott så var jag, som humlefräst tvungen att prova även denna variant. Efter systembolaget råååkade jag även springa inom "njutbar" och köpa tre sorters ost som skulle passa denna pale ale.


Ölet är lite disigt kopparfärgat med en enorm, kletig skumkrona som lämnar sjuka
mängder spindelvävliknande rester på glaset. Det doftar lovande humle i
köket när jag häller upp vars ett glas till mig och damen. När jag luktar närmare så känner jag söta men friska drag av malt och humle, en ganska koncentrerad arom som nästan framstår som kemisk infinner sig tyvärr också, jag brukar känna samma kemiska doft i öl med simcoe humle, samtidigt så har jag provat andra öl med simcoe som bara luktar fin fint. Kanske är det någon udda krock någonstans eller så är jag bara helt ute och cyklar. Kroppen är lätt, smaken är till en början också ganska lätt och söt men det hela övergår sedan i en ganska trivsam humlebeska. Eftersmaken är torr och lång med söta maltoner som retas med den ganska sträva beskan. Ölet är väldigt lättdrucket! I jämförelse med vanliga "Re Ale" så förlorar det dock för jag hittade inga kemiska toner i aromen. Sen tycker jag inte skillnaden mellan "extra" och det
"vanliga" är så stor heller (förutom det negativa.) Lite besviken över faktumet att
detta ölet inte bara är en perfekt, upbiffad version av originalet.


Jag tycker ost är väldigt gott men jag har extremt begränsade erfarenheter och kunskaper inom området. Det är väl lite som öl i början, många länder, regioner, namn och stilar att hålla reda på. Det är väl bara att prova sig fram? smak och luktsinne är ganska direkt kopplat till det undermedvetna vilket innebär att på rå upplevelse nivå så skaffar man sig nya erfarenheter bara genom att kränga saker. Så jag krängde tre ostar till min pale ale och ja, hur funkade det då? det var helt ok. Ölet var på gränsen till att ta över hela tiden, den första och mest lättsamma/subtila osten (Brillat) fick ganska mycket spö av ölet (synd för det var en riktigt god ost.) De andra två ostarna (Pecorino Sardo och Gruyere) klarade sig bättre men kraftfullhetsnivån skulle nog varit ett steg högre i allmänhet. Det sagt så funkade det bra men genererade inga fontänorgasmer, ska definitivt fortsätta handla hem ost från njutbar och prova vidare. Har en känsla av att ost, inom några år kommer bli ett stort intresse för mig i samma anda som öl. Jag välkomnar trevliga ost och öl rekommendationer! ge mig länkar till bra hemsidor, tips på bra ostställen och dela med er av egna erfarenheter!

2 kommentarer:

dempa sa...

Ah, kul att du provat Re Ale'n.. märkligt dock att Extringen inte var så mycket "Extra" annat än att den kostade extramycket - 30 kr mer är ju rätt hög prisskillnad.

Ost är jag också nybörjare inom, och gillar mest vitmögel och rödkittost.
Kommer någon med blåmögelost så flyger jag ut genom fönstret likt den bästa RedBull-reklam.
Men det är kanske något jag lär mig uppskatta samtidigt som jag börjar gilla belgisk öl ;)

andersand sa...

haha, det är många som har problem med blåmögel, min woman är livrädd för allt som heter något konstigt och luktar illa, iofs förståeligt men när det kommer till ost (och gueuze ;) så tycker jag det smakar bättre ju mer bajs och kiss det luktar.