torsdag 27 november 2008

På måndag är det den 1'e december

Och då kommer det nya "tillfälliga nyheter" till systembolaget. En Eisbock från "Kulmbacher brauerei" på saftiga 9,2% som tillsammans med Samichlaus Bier 2008 utgör de enda lagerölen. Två seriösa öl som bara via etiketten för tankarna till stridsvagnar och rolig engelska med tysk brytning. Sen kommer ju Anchors Christmas Ale 2008 på 1,5 liters flaska! en sådan ska jag ha att slå ihjäl inbrottstjuvar med, dricka den lär man ju aldrig göra i alla fall. Fatlagrings fetishisterna från BrewDog kommer med en "Islay whisky cask aged IPA" som verkar ha fått väldigt blandade recensioner, oftast med lutning åt det negativa hållet och ja, idéen låter i mina öron något avig. Sen får vi en saison från "bryggeri De Glazen Toren", samma belgiska bryggeri som nyligen kom med den goda dubbeln "cuvee angelique" så det blir onekligen roligt att få prova denna och se om den också passar smaklökarna, "Saison d'Erpe-Mere" heter den. Stone kommer åter igen med två öl, "Vertical Epic 070707" och ett av de härligaste ölen ifrån detta släppet, deras "imperial russian stout" som jag enbart har provat en gång tidigare och definitivt vill dricka igen. Verical epic 070707 är jag väl något skeptisk till, jag brukar sällan uppskatta amerikanska belgo biror men prova den är trotts allt ett måste. Klassikern "Thomas Hardy's Ale" dyker upp i år igen, ett sjukt lagringsvänligt öl med härlig engelsk, värmande, "läs en bok och rök din pipa" karaktär. Den perfekta julklappen "Fra Til" av Mikkeller kan man ge bort om man inte orkar köpa julklappar, orkar man inte heller slå in dem så har den en perfekt etikett som kommer i form av ett "Från, till" julkort. Jag provade den nyligen i Köpenhamn och den går minst sagt att svälja. Sist och nästan minst så kommer det en italiensk imperial stout "Verdi Imperial Stout" ifrån "Birrificio Del Ducato" (det jobbiga med alla dessa nya italienare är deras bryggerinamn puuh..) En imperial stout på 8%, jag är alltid lite skeptisk men jag får köpa en flaska och testa då stilen är en av mina favoriter (vilket också, ofta gör en något mer kräsen.) Så, ännu en god öl månad (och den är inte över än då vi har "mitt i månaden släppet" den 15'e kvar med ännu mera lyxig öl.) God jul Anders önskar systembolaget?

4 kommentarer:

Niggze sa...

Onekligen en del man måste inhandla! Jag lär vara utanför hansa för att dra första blod på nyheterna :)

andersand sa...

Vanligtvis hade jag också varit på hansa vid 10 men har en tenta att spy på så jag tänkte skicka flickvännen att köpa ett gäng stone russian imperial stout (de är väl de enda som kan tänkas gå åt riktigt fort) sen drar jag dit efter skolan och plockar upp resten själv så hon inte dödar ryggen haha.

David L sa...

Blir väl att dra till bolaget vid 10-snåret som vanligt. Det känns nästan lite dumt, då det är jag och alkoholisterna där i princip, men jag råkar alltid vara "ledig" när det är nyhetssläpp, så...

Thomas Hardy's vill jag helt klart ha ett par flaskor av. Vill testa en nu, men man vill ju prova att lagra också. Minns förra året när jag blev frälst av den, så det ska bli kul att se vad man tycker nu...
Annars är det väl Stone Imperial Stout, som jag i och för sig blir lite skeptisk till med tanke på att den lär vara ännu beskare än Oak Aged Yeti. Sedan känns ju Fra Til, Kulmbacher och Samichlaus intressant så jag får se hur jag gör. Är väl bara Brewdog jag vet att jag inte kommer köpa. IPA på whiskeyfat låter inget vidare...

andersand sa...

Jag uppfattade stones imperial stout som på gränsen till för söt när jag drack den, mycket sirap och annat sött mörker.. jag hade iofs druckit en del beskt skit innan så det är möjligt att mina smaklökar var något bedövade.. Hardys är alltid trevligt men har tyvärr aldrig fått möjligheten att prova en riktigt gammal flaska.. har bara kunnat jaga fatt i 04, 05, 06, 07 än så länge.. minns 05'an som trevligast med fortfarande stor och ganska färsk beska, 04'an var något för vinös för min del men jag vet att den nog har snabblagrats lite då den hade stått i rumstemperatur.. det kanske spelade in, vad vet jag..