onsdag 19 november 2008

Mikkeller "Not just another wit"

Mikkellers hemsida står det nu att "Ikke bara endnu en witbier" (inte bara en vanlig jävla wit) finns buteljerad på 75cl flaskor och kostar 66 danska kronor på "ölbutiken" Det må ske att det är världens första "IPW" som de så modern uttrycker det. Jag fick chansen att prova den på european beer festival sent i somras. Mina förväntningar var inte värst höga.. Jag tycker det är kul att Mikkeller experimenterar hej vilt men tycker ofta det blir lite sisådär. Hursomhelst så blev jag mycket positivt överraskad den här gången, "Not just another wit" är ett av ölen från festivalen som lämnade störst intryck på mig. Jag gillar witbier och jag gillar humle och här funkar det faktist skitbra, det är friskt, exotiskt fruktigt och törstsläckande utan att vara tråkigt. Minns att första klunken gav mig lätta "vafan är detta?" reaktioner men det förvandlades snabbt till ett stort leende på mina läppar.


Det är lätt hänt att man misslyckas när man experimenterar med och blandar extremer men när man väl lyckas så är det riktigt härligt. Så jag vill gratulera Mikkel Borg Bjergsø till ett lyckat experiment och rekommendera alla med ett öppet sinne och en gnutta äventyrslistenhet att prova ölet. Om inte jag övertygar så kanske recensenten här kan göra det.. Nu får jag väll åka över till Danmark igen och inhandla ett par flaskor av denna, det är inte vad jag skulle kalla ett vinteröl men när man tröttnat på kylan och slasket så är det säkerligen en drog som kan hjälpa en att drömma sig bort till soliga sommardagar! (jag har redan solabstinens.)


Det ser även ut som att många av ölen från ölbutikens "special event" finns att handla där nu. Det är ett par riktigt svarta och djävulska imperial stoutar, en "imperial rauchbier" samt ett par samarbetes öl med Amager och Xbeeriment. Det var roliga öl att prova och eventet i sig var en småtrevlig morgon aktivitet. Bloggaren Fredrik har skrivit lite om ölen från "sexpacket" här och han har även skrivit lite om "eventet" i sig här.


Utöver alla andra häftiga nyheter ifrån Mikkeller så har de även varit hos Three Floyds igen och bryggt "Havregoop" Spännande minst sagt.

4 kommentarer:

Niggze sa...

Provade också "Not just another wit" på european beer festival!Riktigt god med mycket exotiska fruktiga toner samt en skön humlig känsla,blev väldigt positivt överraskad!ska nog inhandlas faktiskt!

Niggze sa...

P.s var är strandbilden från,limhamn? Liknar stranden i kära höllviken där jag bor =)

andersand sa...

Hittade bilden i något random rum i cyberspace men minns att jag läste "hollviken" någonstans.. så japp, helt riktigt. Skarpt öga där..

Fredrik sa...

Tack för dom fina länkningarna, och för en trevlig blogg.
/Fredrik