måndag 17 november 2008

The Maharaja Imperial India Pale Ale

The Maharaja är en imperial/double IPA från Avery brewing Colorado och en del av deras "diktator serie" tillsammans med "the kaiser" och "the czar" tydligen ligger den på 102IBU och 10,5% alkohol. Med andra ord ett mindre monster. Det kommer i 65cl flaskor och jag drack det från väl kylt till rumstemperatur och hela den resan fungerade mycket bra, kan inte säga att jag föredrar en temperatur över en annan i detta fallet även om jag inte rekommenderar att servera det direkt vid rumstemperatur. Den ser kletig ut redan när jag häller upp den i min lite groteska Avery shaker. Den grumliga, mörka bärnsten, nästan bruna färgen matchar den kletiga konsistensen. Skummet är litet och plottrigt men lämnar massor av små skumrester på glaset. Ölet fullkomligt stinker av karamell, extremt intensiv malt doft som får sällskap av taggiga humletoner. Tall barr, parfymerad, intensiv blommighet och citrus. Kroppen är kletig och medelfyllig med stor karamell vs humlesmak och i princip ingen kolsyrig livlighet. Avslutningen är snygg, ren och juice'ig med en snabbt sjunkande sötma som leder till en extrem, men extremt god humleorgie. Eftersmaken pendlar stilrent mellan karamell sötma och skogiga humle toner. Värmer lagom i bröstet och inbjuder till en ny slurk lite för snabbt. Det här ölet är verkligen en höjdare om man gillar humle (och karamell) det är ganska så balanserat men inte alls så att det blir tråkigt, det pendlar hela tiden mellan två gränsland men går aldrig över helt och gör en besviken. En ren lek för smaklökarna minst sagt! Jag rekommenderar den här till alla humlehuvud, de som inte gillar det lekfulla och extrema bör hålla sig långt borta för Maharajan är ej nådig.. Jag önskar mig ett par sådana här sjukt fula men sjukt coola sockar i julklapp..

10 kommentarer:

dempa sa...

Ah, den låter mycket intressant!
Fick mail ifrån ölkonsortiet om att de har den i butik just nu :)
Vad fick du betala för den i Köpenhamn?

Tomas sa...

Maharajan är en av mina favoriter. Jag försöker alltid ha någon flaska hemma, men jag misslyckas oftast på grund av att den är så god.

andersand sa...

Den stod på en hylla på "barlewine" och kostade 85 danska om jag inte minns fel. På ölbaren kostar den 130 danska. Den tar alltid slut väldigt snabbt ja, det är min sambos favorit öl också så jag måste dela med mig, fan vad jag hatar henne :)

Niggze sa...

Aaa låter sannerligen riktigt intressant. Vill också veta vad man får ge för en flarre i copenhagen. Ska över dit nu till helgen,ska nog köpa en flaska eller två såfall.

andersand sa...

niggze: drar du inom "barlewine" så ska du definitivt köpa dig en "Amager Hr.Frederiksen" Amagers absolut bästa öl enligt mig, en imperial stout på 10,5% som bara måste provas.. en personlig favorit. Kostar ca 60 danska.

ws sa...

andersand håller helt med dig gällande Hr. Frederiksen. Vansinnigt god.

Niggze sa...

Tackar för rådet!Tänkte prova den på european beer festival men blev inte så. Skall definitivt inhandlas!

Tomas sa...

Jag vill för övrigt pusha för alla Avery-öl. Även deras Demons of Ale-serie är mycket god. Ølbutikken har de flesta av deras öl, men jag tror att BarleyWine är aningen billigare, även om de kanske inte har samma utbud.

andersand sa...

Jag har bara, väldigt nyligen hunnit prova Samaels oak aged från demon serien. Den var inte så knepig och aggressiv som jag väntade mig så nu har jag blivit sugen att prova "The beast grand cru" och "Mephistopheles stout" bad om den sist nämnda på ölbaren sist men den hittade de inte.. ibland är de lata när det gäller att leta i kylarna och ibland är det lata när det gäller att uppdatera hemsidan..

Tomas sa...

The Beast är min favorit från den serien, så den bör du definitivt prova.