lördag 29 november 2008

Lördagsgodis

Mörk, våt och regning lördag som definitivt kräver lite godis för att liva upp stämningen. Än så länge har godiset bestått av luch på "svea bar o bistro" där jag klämde en "sea dog IPA" som varken smakade illa eller var något att hoppa upp och ner över. Nu sitter jag och suger på Mikkellers "Not just another wit" som nyligen inhandlades i Köpenhamn.


Ölet är Ljusgult och grumlig med ett enormt, fint vitt skum som lämnar ganska seriösa rester på glaset. Doften är otroligt frisk och inbjudande med mycket humle, tropisk frukt och lika friska toner av vete. Kroppen är relativt lätt med hyfsat mycket livlig kolsyra, uppfriskande! Smaken är juicig, fruktig, både wit'ig och seriöst humlig och det hela funkar häpnadsväckande bra. Ölet avslutar med ett ordentligt humlebett och en något sträv vetekaraktär. Eftersmaken är lång, torr och får en att snabbt vilja ta en ny slurk. Mycket gott, friskt öl som inte visar ett spår av sina nästan 8% (7,8%) I all uppriktighet är det inte världens djupaste och mest komplexa öl, men jag tycker det är en höjdare om man tar det lite mer lättsamt, som en värmande sommardrink i vinterkylan..


Kvällens nästa steg riktas mot "the bishops arms" här i Malmö, känner ett starkt behov av att komma ut ur lägenheten och förhoppningsvis hitta något drickbart i samband med detta. Bishops arms, är för all del inte mitt favorit ställe i Malmö men en lat och blöt kväll som denna så är det lagom med en tio minuters promenad.. Får hoppas de har något roligt på fat ikväll, det händer lite för lite på flaskfronten och har de något på flaska som man inte har provat så är det enbart av anledningen att det är för högt pris för en person, eller rättare sagt, en student som jag. Får även hoppas det inte är helt fullpackat av fullpackade medelålders män som hinkar "whatever" och skriker till "whoever" bara för att de har hinkat för mycket "whatever" hela kvällen sen de slutade jobba. Aja, vad kan man begära av svenskt uteliv? det vore ju löjligt att tro att folk skulle kunna sitta och prata, dricka gott och bara ha det allmänt trevligt, att ha det trevligt räcker ju inte när man har jobbat åtta timmar om dagen i fem dagar, då måste man ju "släppa loss" lite. Äh, nu får jag skynda mig iväg om jag ska hinna dricka ett par öl innan de invaderar. Önska mig lycka till.

4 kommentarer:

ws sa...

Haha..hoppas det gick bra, vet vad du menar. Har vid några tillfällen besökt denna Bishops Arms i Malmö. Besökte själv en Bishops Arms här i Göteborg i fredags kväll mellan 10-01. Vi har tre Bishops Arms i Gbg och som tur är ligger den bästa inte på Avenyn (där man främst kan uppleva det du beskriver) utan på Järntorget vilket är i närheten av den bästa puben i stan - The Rover. Detta gäller om man gillar humlestygga saker, är det belgare man är ute efter finns det andra som är bättre.

andersand sa...

Ah det gick ok, fick ner en hanverksbryggeriet "sotarn" som var ok samt en gouden carolus christmas som också var ok (sött som fan dock.) Sen började affärsmännen droppa in och ölsortimentet var så otroligt ointressant att det blev en tidig hemgång. Jag har inte varit i Göteborg sen barnsben men är sugen på att göra ett besök någon gång i framtiden. Tyvärr blir det nästan automatiskt Stockholm när man åker "uppåt" men det är inte fy skam med Oliver Twist och Akkurat, speciellt inte om man jämför med Malmös utbud..

ws sa...

Vi har väl inget som kan mäta sig med Oliver Twist och Akkurat i Götet heller. Har lyxen att sitta på en lägenhet i Sthlm så det har blivit en del besök på nämnda ställen. Man har verkligen blivit kräsen efter det att man börjat åka till Köpenhamn med jämna mellanrum. Utbudet på intressanta öl är ju väldigt stort där.

andersand sa...

Lyxigt värre med lägenhet i Stockholm, jag har en god vän jag brukar våldgästa och roligt nog så lyckades jag konvertera honom till bra öl så det blir en del pubrundor när man besöker. Köpenhamn är härligt ja, har en god vän som bor tio minuter från "ölbutikken" och femton minuter från "ölbaren" så det blir en hel del shoppande. Utbudet är enormt och mentaliteten väldigt annorlunda. Man får ju tillgång till massor av bra amerikansk öl via Köpenhamn samt en massa roliga danska micro brygder. Den enda utmaningen är att välja vad man INTE ska köpa..