tisdag 18 november 2008

Lite julstämning och mild höstdepression

Jahapp, då sitter man här och funderar lite kring allt ölrabalder (dvs systembolagets alla släpp och andra överväldigande händelser) höstfrusen och lite sådär tråkigt eftermiddags seg. Jag borde sitta med näsan i närverks boken då måndagens tenta närmar sig med raska steg men jag är för trött för att urskilja en jävla massa förkortningar ifrån varandra. Känns nästan som att denna bloggens huvudsyfte är att hålla mig borta från tråkigheter som studier. "Aja, jag sätter igång på allvar imorgon" säger jag mig själv men blir lite väl snabbt påmind om att imorgon ska jag handla julöl.


Handla julöl innebär att gå till systembolaget "hansa", bli överväldigad av alla fula juletiketter på den enorma mängden flaskor för att sedan disciplinera sig och ta det jag noga förbestämt att jag ska ha i en plastkorg som hela tiden ser ut att gå i sönder men retsamt (och tursamt) aldrig gör det. Hur lyckas dem? Sen får man ju inte gå miste om den obligatoriska rundan bland standard ölen ifall man hittar något som bara "trillat dit" som en Nögne ö IPA.. fast nu drömmer jag och förresten så vill jag för tillfället inte ha fler goda öl att lägga pengarna på. Efter mitt julshoppande blir det till att vandra hem, stappla in svettig och jävligt i hallen, inte veta i vilken ordning jag ska ta av mig allt som bidrar till att svetten rinner. Efter det stora hindret är det dags att packa ur alla flaskor och titta på dem, kanske klappa de som ser riktigt fina ut för att sedan strategiskt placera dem i "källaren" som är jävligt långt ifrån en källare (en garderob..) Sedan slår man sig ner i soffan och pustar ut, nöjd fast med en lite tom känsla som planeras att fyllas med öl. Kan jag inte studera vid det här laget då? all viktig "business" avklarad? nee för jag har planerat in en "fika" med en gammal vän.
Dum som jag är säger jag ju "jag kan när fan som helst" och egentligen hatar jag fikor, hatar framförallt klena lattar och nästan lika klena cappucinos. Jag är en espresso drickare och en espresso tar 3 minuter att avsluta, precis så länge som jag föredrar att fika.. Ännu en anledning att man ska träffa sina vänner för "en öl" istället. Då kan man "fika" i en hel vecka med en kasse Mikkeller Black eller dylikt, det behövs kanske när man inte har setts på över ett år? Min ångest inför denna fika lyser minst sagt igenom (som ett stearinljus bakom en Left Hand Imperial Stout, inget jag rekommenderar med andra ord, jag snackar ju fortfarande öl!) hursomhelst, både skolarbete och fikor kommer säkerligen gå bra och gör de nu det så kan jag ju fira med någon riktigt lyxig öl, om inte så kan jag alltid sörja med något ännu lyxigare.


Ett väldigt drygt inlägg från mig idag, jag ber om ursäkt. Känner mig lite bitter och tråkig idag (som en Adnams the bitter ungefär..) Kom precis på att jag måste gå till affären också så nu tvingas jag ut i ett våldsamt, blött och piskande Malmö. Den här dagen blir bara bättre och bättre. Ska jag kompensera med en Double Bastard Ale när jag kommer tillbaka kanske?

3 kommentarer:

David L sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
David L sa...

Ja, så där är det... har en hopplös tenta på fredag som jag borde plugga som tusan till. Imorgon blir det väl att försöka gå upp hyfsat tidigt, plugga litet grann fram till 10-11-snåret och sedan ge sig ut på en "promenad" för att "få lite frisk luft och paus från pluggandet" och samtidigt passa på att besöka en viss butik, hämta ut en Oak Aged Yeti och förmodligen råka köpa ett par goda julöl. Troligtvis från Kanada eller Norge. Kanske något svenskt också? Vi får se :)

Niggze sa...

Haha känner igen den klassiska rundan bland ölen för att se om något beställningsobjekt råkat trilla dit och stå där som tex Nögne ö ipa och imperial brown ale en gång gjorde.