söndag 16 november 2008

Köp en hamn

Igår, blev det en litet runda till Köpenhamn, min sambo jobbar där och
skulle göra så tills klockan nio på kvällen så vi bestämde oss för att
träffa en god vän till oss båda på ölbaren som oftast har en väldigt avslappnad stämning och en ordentlig radda god öl! Jag såg till att ta mig till Köpenhamn ett tag innan sex så att jag skulle hinna inom
"Barleywine" på ströget. En liten mysig ölbutik med trevliga ägare. Efter en jävligt seg resa med massa vitklädda hyperaktiva rave'are och en tio sidor nätverkstuderande senare stod jag i butiken och försökte komma fram till vad jag skulle köpa...


Vad ville jag ha just ikväll och ville jag ha något med mig hem till "källaren"? Jag var, som ofta på humlehumör så det blev en Titan ipa från great divide, en ipa jag
har druckit massvis med gånger men tycker är sådär lagom lättdrucken
och väldigt läskande så det fick bli en sådan trots att den är lätt
tillgänglig även hemma i Sverige. Sen blev det ännu en standard öl som
jag har druckit väldigt ofta, ett lite avigt öl från
Mikkeller/Struise "Elliot brew". En korsning av en IPA/dubbel IPA och
en belgisk pale ale, frisk och humlig fast med ordentligt
balanserad sötma, vissa hatar den, vissa älskar den, vart jag står i
frågan är ju uppenbart, jag tycker helt enkelt den är skitrolig.
Förutom de två ölen blev det även en av mina favorit dubbel IPA,
Maharaja imperial india pale ale från Avery brewing samt en
Brøckhouse Epic stout som jag provade på European beer festival för ett tag sedan och tyckte var trevlig
men ville ha hemma i soffan också. Sedan blev det två öl till
"källaren", Robinson's "Old tom" och North coast brewing companys "Old stock ale 2005" old stocken har jag
provat flera årgångar av innan, även 2005 och den har utvecklats extremt väl så jag tänkte köpa en för att prova lite senare och se om den kan bli ännu bättre. "Old tom" är en engelsk strong ale på 8,5% och 35 IBU som jag faktiskt inte har provat än. Flaskans etikett har o-engelskt nog bilden på en katt. Som en hyllning till bryggeriets katter som effektivt hållit råttor och annan ohyra borta från malten sedan 1838 läser jag. Vet inte hur gammal
flaskan är men den går ut april 2009 så den är nog inte
jätte gammal. Borde man låta den stå ett par år eller är den redo nu
tro? Jag rör inte den om inte någon säger åt mig att den borde drickas
snarast möjligt. Hursomhelst, efter det ovanligt lilla ölshoppandet
blev det till att vandra mot den gode vännen som hade en härlig
vinkokt kyckling på gång, vi satt och åt och snackade en del, delade
en Titan ipa, en Elliot brew och tog sedan bussen till Ölbaren.


Väl framme på den ovanligt folktomma ölbaren blev det en Mikkeller julöl
(min första julöl i år!) "Fra til" en kryddig porter på sådär 7% den var
trevlig men blev lite för snabbt enformig ("hoppy hour" på ölbaren, en
"stor" för priset av en "liten" så vad gör man?) så en 40cl porter
senare behövde jag något mer uppfriskande så jag högg in på en
glittrande Boon gueuze mariage parfait en ganska snäll, ovanligt stark och lagom skunkig spontanjäst öl. Klockan gick, min sambo stövlade in och ville dela en "Maharaja" och det sa jag
inte nej till (trots att jag hade en i kylen) sist men absolut inte
minst så delade vi en Samaels oak aged ale även den från Avery brewing. En jävligt träig, koncentrerad, stark sak på ca 15% Efter det vart man lagom mör och började röra sig hem till vår goda vän för... pizza, falafel och sådant snusk, perfekt att toppa kvällen med. En väldigt trevlig kväll som resulterade i massa öldrickande samt lite öl och nya glas till
hemmet! Eftersom jag inte är helt såld på julöl och tycker ofta julen
varar lite för länge så var inte den roligaste Köpenhamn rundan någonsin då nyhetshyllan på barleywine samt fatölen på ölbaren enbart var julöl men klaga ska man inte! Nu har jag druckit lite imperial ipa från lefthand som imperial aptitretare och nu en bra stund efter maten är det dags för en Brøckhouse Epic Stout, en russian imperial stout på 10%. Återkommer med min åsikt om denna snarast!

Avslutar detta inlägg med ett bra citat "det bästa med Malmö är Köpenhamn"

4 kommentarer:

dempa sa...

Najs! Hur snabbt tar man sig mellan Malmö och Köpenhamn?
Jag ska till Ålborg nästa vecka, ser fram emot ett besök i Ölkonsortiet's ölbutik. Hoppas de har lite rolig jänkaröl iaf.

Tomas sa...

Från Malmö Central till Köbenhamn Hbg tar det ~45 minuter.

Ett ställe i Köpenhamn som man bör kolla in om man gillar jänkare är Ørsted Ølbar og Café på Nørre Farimagsgade 13. De har vanligtvis Titan IPA och Snakedog IPA på fat, plus en hel del andra på flaska.

andersand sa...

Japp, en 45min. Det är rätt härligt. Örsted ölbar har jag vandrat förbi ett par gånger men av någon konstig anledning inte spenderat en enda kväll på.. Plan-B är också ett trevligt ställe precis bredvid (Frederiksborggade 48) bra priser och oftast kunnig personal. Härlig "café stämning" om det finns något som heter så. Stänger tyvärr 22:00..

Niggze sa...

Drack en Boon gueuze mariage parfait 2003 för inte så länge sedan. Var bland de godaste jag provat i gueuze klassen faktiskt. Nästan lite champagnig.