onsdag 19 november 2008

Gå i ide med Hibernation ale

Idag har jag shoppat julöl. Dök in på systembolaget "hansa" en kvart över tio och fann några extremt tomma hyllor. "leveransproblem" så det fick bli lite Dieu du ciel, great divide och random svenskar sedan traska hem igen för kaffe hinkande och icke studerande fram tills två tiden då det var dags för fika och.. Mer kaffe. Väl ute på stan så kilade jag och vännen inom systembolag no2 och plockade upp de resterande julölen innan jag landade på "njutbar" ett mycket trevligt ställe med god espresso. En timme senare vart man hemma med sin julfångst. Det ölet från julsläppet förra året som jag drack absolut mest av måste ha varit Great Divides "Hibernation ale" det var grymt många flaskor över efter förra julen så jag hade turen att dricka det ändan in på våren. Fast nu var det ett tag sedan och jag har saknat det, en kraftfull, maltig "old ale" med en amerikansk touch.


Ölet är mörkbrunt, skummar ordentligt men det sjunker snabbt till ett litet beige lock. Doften är en aning anonym och mild, maltig med toner av nötig nougat och grädde. Kroppen är relativt fyllig. Smakrik av kakao, nougat och lätt frukt med en lite rostad och humlerik finish, ordentlig wow faktor vid första slurken. Eftersmaken är värmande med fruktig malt och ordentligt med humle. Det är inte nödvändigtvis juligt utan snarare ett värmande vinteröl (bryggeriet påstår inget annat heller) som för tankarna till öppna eldar i små trästugor. Ett mysigt öl att värma sig med i vinter.

1 kommentar:

Gyllenbock sa...

Låter trevligt! Köpte ett par Hibernation igår, blir kul att prova vid tillfälle. Öl från Great Divide har aldrig gjort mig besviken.