lördag 29 november 2008

Fredagsgodis

Igår, fredag så började jag kvällen med en infekterad "kals stout" från Dugges, sedan drack jag kall weissbier till mängder av tacos samt käkade chocklad kaka tillsammans med ett par av flickvännens klasskompisar. Heltrevlig hemma kväll om man bortser från Kals stout som under ytan av syra hade en del potential att vara en trivsam, len stout. Kvällen avslutades med Averys "the beast grand cru" som jag har undvikit att prova ett tag nu, en amerikanare i belgisk stil på saftiga 14,6%. Färgen var mörk, förvånadsvärt klar brun färg med ett litet beige skum som i princip försvann direkt. Aromen var riktigt kraftig och inbjudande av russin, torkad frukt, sirap och ett litet alkohol sting. Kroppen var relativt lätt men smaken söt och stor av massvis av det ovannämnda. Lite lyxig, alkoholig konjak karaktär med en trevlig eldighet. Finishen bränner till lite lätt och släpper sedan lös en stor belgisk fruktighet som håller i lång ut i eftersmaken. Det är sött, men det är också gott. Jag brukar vara känslig för söta öl men här harmoniserar det väldigt väl med den höga alkoholhalten. Det var den första "the beast" jag har provat och den har nästan tre år på nacken. Det smakade väldigt väl lagrat, så pass att jag är
nyfiken på att prova en färsk flaska lika gärna som jag vill prova en
tio år gammal. "The Beast is a seducer" står det på flaskan, en väldigt lämplig benämning på detta öl, verkligen förförande.


Ännu ett överraskande trevligt öl ifrån Avery, vore det inte för att "stilen" i sig inte är min favorit så hade jag varit något mer exalterad och sugen på att jaga fatt i fler flaskor. Serverad väldigt väldigt lätt kyld i en stor konjakskupa vilket kändes lagom lyxigt.

5 kommentarer:

ws sa...

Se där. Om jag inte är ute och cyklar ingår det här djuret som en av tre i serien "The Demons of Ale"? Har inte smakat den men sitter på en Mephistopheles' Stout och smakade Samael's Ale på SBWF. Jag smakade Samael's Ale mot slutet av kvällen vilket inte gör ölen rättvisa men då upplevde jag den helt enkelt som för mycket. Med för mycket menar jag inte humle utan all denna karamellmalt som ger ölen karaktär, sen är det ju så att English Strong Ale inte är någon favoritstil. Men efter att ha läst din recension blir man onekligen sugen på att prova The Beast trots att jag har dragit mig för detta efter Samael's.

ws sa...

På tal om lite ovanligare öl placerade jag en Hair of the Dog Adam i kylen i går för att dricka lite senare på kvällen. Nu hann jag dock inte med detta utan tänkte nog ta den ikväll. Blir bara inte klok på vad kan förvänta mig stilen som ska vara någon gammal tysk stil. Har du druckit denna? Den har fått väldigt bra recensioner på diverse recensionsajter

andersand sa...

Jepp den är 1/3 av "demons of ale serien" Samael's oak aged är ganska mycket, har druckit den två gånger, första gången så var jag lite sådär mjää men andra så var tillfället mer rätt (i soffan, lugnt, långsamt och länge) och då var flaskan nästan 3 år också vilket gjorde ölet mer "fin sprit" liknande, men ja, lite för sött om man inte är sugen på just något sött. The beast är väldigt mycket och söt också men jag tror att lite lagring förvandlar det hela till mindre sliskigt och spritigt. The beast var bra men inte alls världsbäst, värt att prova hursomhelst och inte lika söt som samaels (tror samaels ligger på en 45 IBU medans the beast landar på 75 vilket känns lite mer lagom för så starka öl.)

andersand sa...

Angående Adam så har du något väldigt gott att vänta dig, det är ett öl som bara osar hantverk, välbalanserat och extremt fylligt med massa härliga och svår definierade smaker som för tankarna till "gammalt" och "genuint", jag vet inte riktigt något om stilen, jag tycker det påminner om skotte öl men ja det står ju att det är "a historic beerstyle, originally made in Dortmunder, Germany" ingen aning vad de syftar på exakt dock. Jätte gott är det hursomhelst, första gången jag drack den så var det hög "wow" faktor! det var en färsk flaska dock, har provat en lite äldre (vet inte exakt men runt 3 år kanske) och den var inte riktigt lika mumsig då humlen inte var lika framträdande (inte för att det är ett väldigt humle inriktat öl men ändå) gott är det hursomhelst, berätta vad du tycker när du har lyckats klämma den!

ws sa...

Blev ingen Adam igår då jag kände mig allmänt kraslig. Känner mig dock piggare idag efter att fyllt på med öl från decembersläppet. Planerar ta Adam på fredag, återkommer i frågan.