söndag 30 november 2008

Ett par öl och en flaska champagne

Mitt besök på "The bishops arms" igår blev kort och gott, eller mja, hyfsat gott. Min sambo var inte ölsugen så hon käkade en "bishops burger" och var glad, jag var såklart ölsugen och drack en Hantverksbryggeriet "Sotarn" på 4,3% som var helt ok, antecknade lite snabbt men kort och gott kan man säga att den var väldigt lätt med en hyfsat stor smak av lakrits. Efter den så ville jag slå på "stort" och prova en engelsk stark ale/barleywine som jag har sett lite här och där men aldrig fått chansen att smaka på, "criminally bad elf" men den var tydligen slut. Jahapp, efter en kort stunds funderande, eller rättare sagt väntan av bartendern så körde jag spontant på "Gouden Carolus Christmas" som var god men lite för söt för mig, eller rättare sagt för sött för att sitta och dricka på puben. I karaktär var den väldigt lik deras välkända "Cuvee van de keizer (blå)". Efter Carolus så kändes stället tomt på intressant öl men mer och mer fullt på människor och samtidigt som det blev riktigt trångt så slank jag och sambon ut i kylan igen.


Idag har det varit och är fortfarande min sambos födelsedag, jag har gett bort presenter, fixat fin frukost och massa sådant. Vi har käkat gott och inte druckit en enda öl! däremot delade vi en flarra champagne (Veuve Cliquot Ponsardin Brut). Jag och min sambo fick flaskan av svärsyrran och hennes fästman ifrån USA senast de var på besök. De sa att den var en "ganska fin champagne" men "ganska" i kombination med dryck brukar göra mig lite skeptisk, å andra sidan så har jag ingen aning när det kommer till sådan här dricka så..


Ur den stora flaskan forsade hursomhelst en klar stråle som skapade ett stort, extremt snabbt döende, fräsande skum. Drickan eller vad man ska kalla det är jätte klar och jätte ljus gult. Påminner lite om en Jever utan skumkrona. Aromen är frisk och ganska fruktig av äppel, päron, lite banan och lite alkohol. Kroppen är livlig, kolsyrig och ganska vass. Smaken är söt syrlig och säger mig inte värst mycket. Det hela avslutas porlande, kolsyrigt och eftersmaken är fruktig och torr. Jag kan inte ett skit om champagne, jag vet inte riktigt "hur" man ska dricka det och jag vet absolut inte hur man bedömer det, jag tycker det är både sött, syrligt och torrt samtidigt och saknar humle mest hela tiden! jag antar att denna flaskan får ett pluspoäng eftersom det inte smakar sprit (12%), det är ju alltid bra. Aja, man kanske ska ta en öl då?

3 kommentarer:

dempa sa...

"..och saknar humle mest hela tiden!" - LOL!

Jag å frugan delade en Lanson Roséchampagne i jacuzzin på vår bröllopsdag i Aalborg. Det funkade och var ganska trevligt, men nog tusan saknade jag också humlen ;)

andersand sa...

Ah, jag hade kört på "dues brut des flanders" i jacuzzin och då menar jag verkligen i! :) det finns öl för alla tillfällen, inte alltid i kylskåpet dock.. har du fått prova maharajan än då? den hade inte funkat i jacuzzin, lite som att försöka simma i kvicksand..

Andreas sa...

vilka loosers....