måndag 17 november 2008

Cuvée Angelique

Dags att prova den här belgiska dubbeln som släpptes nyligen på systembolagets "mitt i månaden släpp" den 14 November från bryggeri "De glazen toren" som även har en saison i December släppet kallad "Saison d'Erpe-Mere" Flaskan ser sådär charmigt sunkig ut som bara belgiska flaskor kommer undan med. Självklart skummar detta livliga öl över vid öppning så jag får stressa ner det i mitt Westvletern glas. Skummet fräser snabbt till åt mig men lugnar sig snabbt och sjunker ner till ett fint litet beige lock över det väldigt djupa, bruna ölet. Vid det här laget så stinker det fruktig dubbel i hela köket, väldigt lovande. Aromen är syrligt fruktig, komplex, maltig och jästig med massvis av frukt av alla möjliga slag. Kroppen är len och hyfsat fyllig. Vid första smak så slår det en som väldigt syrligt men när ölet har vilat lite i glaset är det runt och fylligt i både kropp och smak. Smaken levererar vad doften lovar med en aggressiv och torr avslutning. Eftersmaken är lång och lite torr med torkad frukt och ordentlig bitterhet. Väldigt gott och kul att dricka en ny dubbel, det gör man ju inte för ofta. En av de bättre ölen av denna kategori som jag har provat, kanske är det bara för att den är ny för mig men just nu tycker jag den är roligare än Westmalles kända exempel. Extremt lättdrucken med väldigt väl integrerad alkohol, väldigt farlig med andra ord. Gillar man stilen så är detta ett måste, gillar man god öl och har en fyra tjugor över så är den också värd att prova.

1 kommentar:

Niggze sa...

Trevlig med ett omdöme på denna då jag tänkt prova den samt baladin nöel senare i veckan :)