tisdag 18 november 2008

Amerika i släkten

Fick nyligen höra av mor min att vi faktiskt har sysslingar i Amerika. Hjälper ju inte mig direkt men att min flickväns mor (aka svarmor) är New Yorker hjälper en del. Dels med bra betyg i gymnasiets Engelska A och B men även genom att nyligen släpa hem en resväska väl vadderad öl från New Beer Distributors NY. Damen är kort och nååågot äldre så när jag mailade över en liten önskelista så väntade jag mig absolut inte att hon faktiskt skulle komma hem med dem, inte heller att hon skulle orka ta sig till själva affären, ännu mindre släpa på dem hela resan tillbaka till Sverige men det lilla kraftpaketet överraskade och gjorde mig till en väldigt lycklig man!


Hon kom hem med ölen på bilden ovan (Victorys Old Horizontal, Storm King, Hop Devil, Stones Imperial Stout, Ruination, Oaked Arrogant Bastard, Double Bastard, 11th Anniversary Ale, Southern tiers Pumking, Creme brulee samt en Samuel Adams Tripel Bock.) Värt att notera är att jag enbart beställde 8st öl (det var jätte svårt att begränsa beställningen men jag visste att hon skulle ha svårt för att släpa på allt) men hon kom hem med 11st! Visserligen fanns inte några av dem jag beställde och en hel del blev utbytta mot annat. Jag skulle ju aldrig beställa en "imperial pumkin ale" om jag begränsar mig till 8st öl. Men visst är det kul med överraskningar.. Det mest ironiska var ju att systembolaget med sitt första "stone släpp" kunde erbjuda "double bastard ale" och att ett par dagar senare kommer svärmor hem med en flaska ifrån USA. Nåja, ölet är ju onekligen skitgott så man ska inte klaga, smuttar på en just nu faktist men tänker inte göra en djupgående recension då jag misstänker att tack vare systembolaget har de flesta svenska ölnördar fått prova den. Det är hursomhelst väldigt mycket av allt och väldigt Amerikanskt från etiketten till sista droppen ur glaset. Stone hade nog de absolut mest mumsiga ölen i beställningen ovan med "Ruination" och den ekiga varianten på deras välkända öl "Arrogant bastard" Imperial stouten var också utmärkt men ska jag vara ärlig så blev jag något besviken. Besvikelsen uppstod dock antagligen för att jag har hört en sådan väldig massa gott om den. De mest udda ölen var utan tvekan från New York bryggeriet "Southern Tier" med en imperial pumkin ale på 9%, udda, kryddig, pumpig(?) smak, ganska svår drucket men inget i jämförelse med "Creme Brulee" ifrån deras "black water series", en "imperial milk stout" (redan där låter det äckligt ja..) bryggd med vanilj bönor och på löjliga 10%. Sött, sliskigt och ja, helt enkelt äckligt. Jag fick inte ens ner ett litet glas. Trodde kanske flickvännen skulle gilla den (hon gillar creme brulee och är glad vid söta saker.. eh..) men det var alldeles för sött för henne också. Oroa er inte för ölen dock, när svärmor kom hem så tömde hon resten av flaskan utan större problem.


Ölen från "Victory brewing company" var alla väldigt starka, "Hop Devil" var en allmänt förfriskande IPA med mer karaktär än många andra i samma stil, Storm king var en ordentligt bitter och välbryggd imperial stout som i alla fall fick mina tankar att gå lite till "belgisk royal stout" jätte gott och inte bara "balls" som man hade kunnat vänta sig. Det charmigaste ölet var dock "Old Horizontal Barleywine style ale" som var djup och lugnande men samtidigt väldigt drickbart för ett amerikanskt barleywine. Bryggeriet har duktigt fula etiketter men jag fann just Old Horizontals förförande med en söt dikt på flaskan som jag absolut inte minns (11% alkohol hoho) och jag gick tyvärr nyligen ut med återvinningen så jag kan inte skriva av den. Försökte även googla men det gick inte värst bra då mitt tålamod + google = inte alls sant. Sist och fysiskt minst har vi "Samuel Adams tripel bock" på 17,5% alcohol. Svärmor som enbart pratar engelska sa på stationen "I also found a really small expensive beer brewed with maple syrup" och uppspelt som jag var tänkte jag inte mycket mer på det. När jag rullade ut den väl vadderade flaskan och helt plötsligt satt i köket med den i handen så tänkte jag högt på engelska "haha oh fuck" eftersom jag har druckit ölet innan och inte tycker om det alls. Jag såg snabbt därefter till att säga att det var ett utmärkt lagringsobjekt dock och att det säkert utvecklas väldigt väl för att inte såra svärmors känslor, det förtjänade hon inte så hårt som hon har jobbat för mitt öldrickandes skull. Så nu står den i "källaren" och där ska den stå i ca 200 år, jag ska vara riktigt död när den öppnas. Tur att jag sitter här och smuttar "double bastard" som distraherar mig från tankarna på brända och sötsliskiga smakattacker. Första gången jag drack "double bastard ale" var på Oliver Twist i Stockholm där jag i princip bodde förra vintern när jag var på besök. Vid det tillfället tyckte jag faktiskt inte ölet var så häftigt, jag och flickvännen enades om att det var "bra men inte wow på något vis" men jag har verkligen ändrat uppfattning på senaste, jag tycker att det är wow på alla vis.


Det finns en sak jag ser fram emot mer än all julöl och decemberöl just nu och det är min flickväns systers bröllop i New York. Då ska det dansas och firas i mängder! eller njäee, då ska jag gå på ett långtråkigt bröllop för att sedan spendera resten av min visit drickandes och handlandes amerikansk öl i groteska mängder i ett par veckor! jag sticker tidigt i vår och risken finns att jag blir kvar på "the ginger man" eller "the hop devil grill" förväntar mig en Helluva good time. Amerika är ett stort land med stora händelser, stora ledare, stora byggnader, stora öl och när de lyckas så lyckas de stort. När de misslyckas så misslyckas de iofs stort men det är ju en annan historia. Det kan vara farligt att bli för amerikaniserad men de lockar med så mycket god humle. Snart lär jag väl mig, vare sig jag vill eller inte att dricka öl som en individ med riktiga "balls"

2 kommentarer:

Niggze sa...

Haha då kan du juh sälja din samuel adams triple bock till mig om du avskyr den ;). Schysst svärmor förresten!

andersand sa...

Tror den får stå i skåpet och se söt ut tills vidare :) svärmor är jätte schysst ja, raka motsatsen till den klassiska film svärmodern, bra palett har hon faktiskt också. Har introducerat henne till gueuze som nu är hennes favorit stil.